6 tips om jezelf binnen de minuut met succes te verkopen aan je toekomstige werkgever

Je droomjob in de wacht slepen, dat doe je niet door in een hoekje te zitten afwachten. Je moet de professionele koe bij de horens vatten en jezelf verkopen. Met deze tips heb je alvast de perfecte pitch om je toekomstige baas binnen de minuut in te pakken.

6 tips om jezelf binnen de minuut met succes te verkopen aan je toekomstige werkgever

1. Wees zelfzeker maar niet arrogant
Wanneer je je droomjob in de wacht wil slepen, is het belangrijk dat je er staat. Je moet zeker zijn van je stuk, maar ook niet overdrijven. Anders kom je mogelijk in de zone van arrogantie terecht. Daar hebben de meeste bazen een grondige hekel aan.

2. Toon wie je bent
Laat jezelf zien. Vertel iets persoonlijk en breng verrassing, humor en emotie in je verhaal. Die 3 elementen zijn de sleutelelementen van elke succesvolle commercial. Niet dat we je willen reduceren tot een reclamespot, maar de combinatie van die elementen lijkt haast altijd te werken.

3. Glimlach regelmatig
Een glimlach doet wonderen. Glimlachen geeft niet enkel aan dat je een positivo bent, maar ook dat je je lekker in je vel voelt en ontspannen met iemand een gesprek kan voeren, zelfs wanneer dat gesprek over je droomjob gaat.

4. Mik een straffe realisatie tussen het gesprek
Je toekomstige baas wil mogelijk wel wat gezellig zitten kletsen, maar nog meer wil van hij van jou horen wat jij professioneel zoal hebt uitgevreten. Som daarom op het juiste moment een aantal straffe professionele wapenfeiten op. Daarmee scoor je gegarandeerd.

5.Praat beheerst en houd oogcontact
Een beheerste medewerker is een medewerker op wie je baas onder alle omstandigheden kan rekenen, ook in hectische situaties. Hoe sneller je dat kan laten zien tijdens een sollicitatiegesprek, hoe sneller je baas zal overtuigd worden om je aan boord te halen.

6. De 90/10 regel
Indien je ooit een communicatietraining volgde dan zal je mogelijk al gehoord hebben dat mensen tijdens een eerste gesprek haast 90% van je verhaal vergeten. Het is dus belangrijk dat je in de 10% gespreksinfo die wel blijft hangen de cruciale elementen verpakt om jezelf te verkopen. Schrijf die desnoods op voorhand even op, oefen ze in en leg er tijdens het gesprek vervolgens sterk de nadruk op.

Mardi 24 Novembre 2015 om 13:30

Pascal Dewulf

// //
// // //
// // // //