Home > Argent > Carrièretips
Haal je op het werk alleen koffie voor jezelf of vraag je ook wat je collega's willen drinken? Spreek je je baas aan met de voornaam? Loop je netjes in een tweedelig pak of doe je het met jeans en een casual shirt? Die dingen worden allemaal bepaald door de bedrijfscultuur. Als je de bedrijfscultuur van het bedrijf waar je werkt goed kent, heb je geheid een streepje voor op de rest van je collega's.
Bedrijfscultuur is een geheel van normen en waarden maar ook rituelen die binnen een bedrijf de gewoontes bepalen en die in heel wat gevallen zelfs gestimuleerd worden binnen dat bedrijf. Je zal ook al snel ontdekken dat ieder bedrijf zijn helden heeft. Dat zijn doorgaans sleutelfiguren die de cultuur binnen een bedrijf scheppen of in stand houden. In elk bedrijf zijn er mensen naar wie opgekeken wordt, die een soort van standaard vormen voor anderen en zo de bedrijfscultuur mee gaan bestendigen.
Een vast gegeven
Denk niet dat je die bedrijfscultuur zomaar naar je hand kan zetten, daarvoor is ze te belangrijk. Een bedrijfscultuur is als een lastige opa, je wil hem vaak op andere gedachten brengen maar daar is het al lang te laat voor. Met andere woorden: de bedrijfscultuur is een min of meer vast gegeven. En dat gegeven kan voor jou misschien wel de belangrijkste factor zijn in je welbehagen op de werkvloer. Het maakt vaak het verschil tussen je echt goed voelen tussen je collega's of de daver op je lijf krijgen wanneer je nog maar denkt aan een nieuwe werkdag.
Signalen
Een bedrijfscultuur ontdek je doorgaans pas nadat je een tijdje in een bedrijf hebt meegedraaid. Toch kan je ook al tijdens sollicitatierondes de eerste signalen opvangen en daaruit je conclusies trekken. In de communicatie -personeelsadvertenties - van een bedrijf naar de buitenwereld kan je immers al snel één en ander ontdekken. Is de communicatie kleurrijk en levendig of eerder grijs en saai? Ook wanneer je op gesprek gaat, kan je al heel wat te weten komen over de bedrijfscultuur. Word je onmiddellijk met de voornaam aangesproken? Zijn de bedrijfsruimtes levendig en creatief ingericht of zie je alleen maar vermoeide werknemers onder kil tl-licht? Het zijn allemaal signalen die je in staat stellen om te oordelen of je het al dan niet leuk zal vinden om met het bedrijf in zee te gaan.
4 categorieën
Bedrijfscultuur of huisstijl, ze komen in heel wat variaties. Toch kunnen we ze ruwweg in vier verschillende categorieën opdelen.
Dimanche 18 Janvier 2015 om 16:0
Pacal Dewulf