Doe zoals zij, en werk je rijk

Veel mensen dromen ervan hun eigen zaak op te starten. Deze vijf ondernemers vormen de beste inspiratiebron om er ook zelf aan te beginnen.

Doe zoals zij, en werk je rijk

De ondernemer die het gat in de markt opvulde
Toen de Brit Mark Dixon in 1989 op zakenreis was in Brussel, kon hij alleen maar vanuit zijn hotelkamer of de koffiebar werken. Hij bedacht zelf een alternatief en kwam aanzetten met het concept ‘flexibele werkplek’. Dat is een formule waarbij je kantoorruimte huurt plus alles wat daarmee samenhangt: receptie, vergaderzalen, enzovoort. Vandaag heeft zijn bedrijf Regus 3.000 locaties in 120 landen.
-> Inspiratie voor jou? Als je vanuit je eigen ervaring ontdekt dat er nood is aan een nieuw concept, probeer dan gewoon zelf het gat in de markt op te vullen.

De ondernemer die blijft doorzetten
De Amerikaan Marty Metro zag brood in iets waar niemand anders ooit was opgekomen: hij wilde gebruikte kartonnen dozen doorverkopen aan mensen met verhuisplannen of aan bedrijven die naar opslagmogelijkheden zochten. Aanvankelijk leek het een dom plan, want Marty’s bedrijf ging over de kop en hij bleef met de schulden zitten. Toch bleef hij in zijn idee geloven, en bij de tweede poging was de website usedcardboardboxes.com wél raak. Vandaag is Marty Metro een veelgeboekte spreker en draait zijn bedrijf een miljoenenomzet.
-> Inspiratie voor jou? Als je er echt van overtuigd bent dat je een gouden idee in handen hebt, laat je dan niet ontmoedigen bij de eerste tegenslag.

De ondernemer die al jong begon
Ze spreken tot de verbeelding, de topondernemers die al in hun jonge jaren pijlsnel fortuin maakten. Denk maar aan Mark Zuckerberg van Facebook. Dichter bij huis is Marc Coucke het voorbeeld bij uitstek: als pas afgestudeerde apotheker leende hij 150.000 frank om een zelf samengestelde shampoo te laten maken. Vandaag is Omega Pharma om en bij de 2,5 miljard waard.
-> Inspiratie voor jou? Hoe vroeger je aan het ondernemen begint, hoe beter. Laat je niet intimideren door mensen die twee keer zo oud zijn als jou. De toekomst begint bij de jeugd!

De ondernemer die risico’s durft te nemen
Geen enkele topondernemer gaat risico’s uit de weg. Een goed voorbeeld is Howard Schultz van de Amerikaanse koffieketen Starbucks. In februari 2008 sloot hij meer dan 7.000 Starbucks-filialen voor drieënhalf uur, om de werknemers opnieuw te leren hoe ze goede koffie moesten zetten. Het bedrijf verloor die dag 6 miljoen dollar, maar de bezoekersaantallen gingen daarna wel de hoogte in.
-> Inspiratie voor jou? Uit een vaste bediendejob stappen om zelf een zaak op te starten: er gaat altijd een risico mee gepaard. Durf te springen, maar probeer op voorhand wel de hoogte van je sprong in te schatten. Neem met andere woorden alleen maar berekende risico’s.

De ondernemer die niet om geld geeft
Bij veel succesvolle zakenlui draait het niet zozeer om het geld, maar wel om het ondernemen op zich. Zara-oprichter Amancio Ortega, de op een na rijkste man ter wereld, eet nog altijd zijn boterhammetjes op in de bedrijfskantine.
-> Inspiratie voor jou? Beschouw ‘geld verdienen’ niet als de belangrijkste reden om voor jezelf te beginnen. Niet het loon, wel de passie en de drang naar innovatie stuwen een ondernemer vooruit.

Lundi 6 Juillet 2015 om 14:37

Gerlinde De Bruycker

// //
// // //
// // // //