Personal branding is een must om een job te vinden

Greet Bunnens richtte vorig jaar Youbrandbuilder op, nadat ze eerder carrière maakte in de HR wereld. Zij helpt vanuit het Brusselse in het hele land interimmanagers, coaches en consultants om zichzelf te positioneren via personal branding zodat ze opgemerkt worden, meer klanten aantrekken en meer vrijheid hebben, en is ondertussen uitgegroeid tot een grote autoriteit in haar vak. “Maar,” zo zegt ze, “de principes van personal branding gelden niet alleen voor zelfstandigen die op zoek gaan naa

Personal branding is een must om een job te vinden

“Alle arbeidsmarktspecialisten en trendwatchers zijn het erover eens,” geeft Greet Bunnens aan, “dat we in de toekomst met zijn allen veel meer onze eigen boontjes zullen moeten doppen. Naar het voorbeeld van de zzp’ers in Nederland, neemt ook het aantal freelancers hier hand over hand toe. Met andere woorden, er zwemmen steeds meer vissen in de vijver waarin potentiële klanten kunnen vissen. En dan komt het erop aan om in het oog te springen, en om ervoor te zorgen door de opdrachtgevers gekozen te worden. Dat geldt voor zelfstandigen, maar ook voor jongeren die nog op zoek gaan naar een job of die meteen ‘in het water springen’ om van project naar project te gaan.”
Netwerken, in diverse kanalen je expertise tonen aan de hand van de resultaten die je hebt bereikt en een goede presentatie kunnen geven, zijn daarbij volgens Greet Bunnens van cruciaal belang.
“Het komt er altijd op neer jezelf te verkopen”, verduidelijkt ze. “Veel mensen vinden ‘verkopen’ een vies woord, laat staan ‘zichzelf verkopen’. En dat is jammer, want het is iets heel natuurlijks. Met Personal Branding laat je op authentieke wijze zien wat jouw talenten zijn en hoe je je klanten/werkgever kan verder helpen dankzij die talenten. Dat is iets heel anders dan alleen maar vertellen hoe goed je wel bent en het is uiteraard iets heel anders dan sleazy sales. Ik ben ervan overtuigd dat er in heel wat mensen echt ondernemerstalent schuilt en ik wil dat helpen naar boven halen.”

Volgens Greet Bunnens is iedereen in staat om zichzelf te verkopen. “We staan er niet altijd bij stil, maar eigenlijk doen we de hele dag niets anders dan verkopen”, zegt ze. “Als we ’s morgens uit de douche stappen en we kiezen de kleren of het parfum voor die dag, is dat een manier om onszelf zo aantrekkelijk mogelijk te maken. En dat proces gaat elke dag door en herhaalt zich constant. Alleen is het zo dat veel mensen in de snel veranderende wereld van vandaag een duwtje in de rug – en wat begeleiding – nodig hebben om zichzelf en hun ideeën en expertise ook in de professionele omgeving te verkopen. Vraag maar eens aan outplacementbureaus hoe onwennig veertigers zijn die na een carrière van twintig jaar plots op zoek moeten naar ander werk. Maar met aandacht voor en begeleiding rond personal branding kunnen veel mensen, onder wie ook schoolverlaters, ongetwijfeld hun dromen sneller waarmaken.”

Lundi 6 Juillet 2015 om 15:1

Geert Degrande

// //
// // //
// // // //