Ruzie met de baas? Zo ontmijn je conflicten op het werk

Geen enkele werkvloer ontsnapt aan conflicten. Wij legden een communicatie-expert 5 typische conflictsituaties voor, op zoek naar tactieken om ze te ontmijnen.

Ruzie met de baas? Zo ontmijn je conflicten op het werk

1. Het botert niet met die ene collega. Je ergert je blauw aan alles wat hij zegt.
“Tussen 2 mensen klikt het of klikt het niet, daar kan je in principe weinig aan veranderen”, zegt Lieven Buyse van Expert Academy, een coachingbureau dat opleidingen in conflicthantering geeft. “Kijk vooral naar de intenties van jouw collega. Bedoelt hij zijn uitspraken goed? Laat het dan los en probeer je eigen ergernissen te negeren. In het andere geval kan je hem (of haar) aanspreken op wat hij zegt. Op een rustige manier, want bij conflictsituaties mag je vooral niet emotioneel reageren. Dan krijgt de andere partij nieuwe munitie in handen en zo kan het incident alsnog escaleren.”

2. Je hebt een meningsverschil met je baas over de invulling van je job.
Wat als jouw baas aan je bureau komt staan en vraagt: ‘Kan je dit rapport tegen vanavond afwerken?’ En dat terwijl er nog tal van andere deadlines staan te drummen… Buyse: “Kaats de bal dan terug met concrete vragen: ‘Hoe dringend is deze taak voor jou? Kan ik mijn andere deadlines dan verschuiven naar morgen?’ Jij werkt voor een baas, maar je doet dat wel op jouw manier. En dat kan je voor een stuk zelf onderhandelen.”

3. Tijdens een vergadering ontstaat er een verhitte discussie.
Lieven Buyse: “Conflictpunten kunnen niet altijd meteen in de vergadering worden opgelost. Soms is het beter de discussie even te laten bezinken, en na de vergadering wat meer informatie in te winnen. Vaak ontstaan vergaderdiscussies omdat mensen nog niet alle informatie in hun bezit hebben. Raken jullie er echt niet uit, dan kan je een externe manager laten beslissen over de discussiepunten.”

4. Je ontdekt dat een collega heeft geroddeld over jou.
Roddels zijn de ideale voedingsbodem voor communicatieve misverstanden. “Verifieer dus eerst of het klopt wat jouw collega heeft gezegd over jou”, aldus Buyse. “Misschien zijn de uitspraken anders overgekomen, of heeft hij het niet zo bedoeld. Vraag het hem op de man af. Zo geef je hem de kans om zijn roddel recht te zetten en het uit te praten.”

5. De communicatie tussen jouw dienst en een andere dienst vlot voor geen meter.
Werknemers binnen hetzelfde bedrijf hebben vaak tegengestelde belangen. De financiële dienst wil winstmarges creëren, terwijl de verkoopdienst juist fikse kortingen wil geven om veel te kunnen verkopen. Buyse: “Vraag aan de managers of beide diensten eens kunnen samenzitten. Denk na over wat jullie gemeenschappelijk hebben: uiteindelijk hangen de afdelingen af van elkaar! Overleg kan hier echt zeer handig zijn.”

Expert Academy organiseert dit najaar een nieuwe cursus in conflicthantering op het werk.
Meer informatie op www.expertacademy.be

Mardi 9 Juin 2015 om 13:54

Gerlinde De Bruycker

// //
// // //
// // // //