5 negatieve effecten van Facebook en co

Sociale media zijn overal: in je smartphone, op je laptop, op je televisiescherm. De hamvraag: worden we ook beter van al dat sociale media-geweld ? Wij zetten een aantal minder rooskleurige feiten van sociale media op een rijtje.

5 negatieve effecten van Facebook en co

1. Altijd en overal

Door het feit dat sociale media-platformen zo allesomvattend en massief aanwezig zijn in ons dagelijkse leven, raken we een beetje - en sommigen erg veel – verslaafd aan de wereld van sociale media. 's Morgens recht uit bed een 'goeiemorgen, ik heb lekker geslapen' tweeten naar de wereld, bij de koffiemachine op het werk nog even virtueel meegeven dat je een baaldag hebt en tijdens de lunch via Facebook laten weten dat je je jouw perfecte Italiaanse restaurant hebt gevonden. Tijdens diezelfde lunch uiteraard ook nog even meegeven wat je aan het eten bent (met foto) terwijl je tafelgenoot ondertussen met de vingers zit te draaien. Trop is te veel. 

 

2. Privacy is dead

'Social is the new standard', zei een heel bekend iemand niet zo gek lang geleden. Maar terwijl je je leven te grabbel gooit op allerlei sociale netwerken heb je op termijn totaal geen controle meer op al die info die je wereldkundig maakt en ben je quasi overgeleverd aan de willekeur van al die sociale netwerken. De 'Terms & Conditions' die ze jou voorschotelen maken jou immers quasi weerloos wanneer je achteraf bepaalde dingen die je hebt gedeeld met anderen ongedaan wil maken. Het probleem zit echter niet enkel bij de beheerders van die sociale netwerken maar ook bij de aard van die sociale netwerken. Zodra iemand dingen over jou begint te delen met anderen via bijvoorbeeld Facebook of Twitter heb je immers helemaal geen controle meer over de zaak. Leuk is anders.

 

3. We worden niet echt socialer

Hoe sociaal kan een mens zijn zonder asociaal te worden ? De tijd die we besteden aan texting, tweets, Facebook-statusupdates, LinkedIn-conversaties,.... gekluisterd aan het  scherm van een laptop, mobieltje,.... is niet te schatten. Het is dan ook uitkijken geblazen dat al die technologie het persoonlijke contact niet in de weg gaat staan. Heb jij jezelf er immers nog niet op betrapt dat je met vrienden gezellig wat zit te drinken en plots, haast intuïtief, je mobieltje uit je binnenzak grist omdat je vermoedt dat iemand je zonet een berichtje heeft gestuurd? Of erger nog: dat je in de file of onderweg in de auto naar het werk - als bestuurder - nog snel wat tweets de lucht instuurt zonder enig besef wat er rond jou met het verkeer aan het gebeuren is? Zo ontstaat een soort van compulsief gedrag waarbij de technologie die jou het leven makkelijker hoort te maken jouw leven moeilijker en complexer laat worden.

 

4. De informatiebubbel

Waarom 'Twitteren', 'Facebooken', ... we zo massaal? In de hoop dat er ergens iemand toevallig aan het opletten is en ons antwoord dat hij of zij heeft gelezen dat we zonet een nieuwe jeans hebben gekocht of onszelf een nieuw haarkleurtje hebben aangemeten. Het gevaar bestaat dat je in een soort van virtuele informatiebubbel gaat leven waarbij het essentiële nauwelijks nog van het bijkomstige valt te onderscheiden. Jij bepaalt immers wat er in jouw virtuele wereld binnenkomt maar dat impliceert ook dat jouw wereld wordt beperkt door jouw eigen realiteit. Jouw goudvis die het leven heeft gelaten kan op die manier belangrijker worden dan pakweg honderdduizenden mensen die dagelijks wereldwijd sterven van de honger omdat je die informatie niet in jouw informatiebubbel binnenlaat.

 

5. Sociale media worden een fulltime job

Facebook, Twitter, LinkedIn, Tumblr, Flickr, YouTube, Google+: we willen met z'n allen overal en liefst tegelijkertijd aanwezig zijn. De peer pressure is groot; stel dat men je vraagt of je al op Google+ actief bent en je daarop nee zou moeten antwoorden, dan loop je de kans er niet meer bij te horen. Sociale media vormen dan ook een belevingswereld die een alsmaar grotere hap uit ons leven lijkt te nemen. Heel wat mensen spenderen er dan ook dagelijks makkelijk een paar uren aan om iedereen op de hoogte te houden van alle nieuwtjes over zichzelf. De redundante informatie die daarbij heen en weer vliegt is ondertussen duizelingwekkend groot. Bottom line: het kan ook allemaal een beetje van het goede te veel zijn. 

Dinsdag 28 Februari 2012 om 9:45

Pascal Dewulf