De 14 opmerkelijkste vragen die Shell stelt tijdens een sollicitatiegesprek

Op het internet circuleren ondertussen al heel wat verrassende vragen die je als sollicitant bij een rekruteringsgesprek voor de voeten geworpen kan krijgen, maar organisaties blijven ook op dit vlak zichzelf heruitvinden, en je kan nooit genoeg voorbereid zijn. Daarom zetten we de vragen op een rijtje die olie- en gasreus Shell volgens Business Insider aan kandidaten stelt om te zien of die in aanmerking komen om een van de meer dan 90.000 medewerkers te worden van het bedrijf.

De 14 opmerkelijkste vragen die Shell stelt tijdens een sollicitatiegesprek

Business Insider ploegde door meer dan 900 sollicitatievragen van Shell die staan vermeld op recensiesite www.glassdoor.nl waar mensen een oordeel kunnen achterlaten over een bedrijf en pikte er veertien opmerkelijke uit.  Omdat ze wellicht ook andere rekruteerders kunnen inspireren, vormt het proberen formuleren van een antwoord erop wellicht een goede oefening voor jouw volgende sollicitatiegesprek.

 

  • Als de gemiddelde gasprijs dit jaar x dollar was, welk percentage is de prijs dan gestegen afgelopen jaar?”
  • “Wat was je meest gênante moment?”
  • Hoe zou jij het bedrijf runnen als je de CEO zou zijn van het bedrijf?”
  • “Als je de CEO bent van een top 500-bedrijf, wat zou je dan doen om je bedrijf te verbeteren?”
  • “Hoe zou jij Shell overtuigen om een half miljoen dollar te steken in een specifiek sociaal doel?”
  • “Je hebt één miljard dollar. Hoe investeer je dat geld om een rendement van boven de acht procent te krijgen?”
  • “Wat zijn de voordelen van het ruimteprogramma van de VS (NASA)? En wat zouden de gevolgen zijn wanneer het wordt ontmanteld of gesloten?”
  • “Vertel eens een grap.”
  • “Vertel me alles waar je aan moet denken bij globalisatie.”
  • “Waarom wil je hier werken en niet bij BP?”
  • “Wat is het internet?”
  • Je bent de CEO van een bedrijf en je product wordt internationaal door celebrities en andere bekende figuren gebruikt. Een ster is de dupe geworden van een mogelijke fout in jouw product. Wat doe je?”
  • “Beschrijf jezelf in één woord.”
  • “Wat gaat er komend jaar met de olieprijzen gebeuren? En waarom?” De bedoeling is dat je met een onderbouwd antwoord komt met échte redenen. Niet iets als: “ik denk dat prijs naar beneden gaat dus het zal ongeveer rond de vijftig liggen.”

Dinsdag 14 Maart 2017 om 11:30

Geert Degrande