“Samen bouwen wij de allereerste 100% elektrische Audi”

Lenni De braekeleer, kwaliteitsingenieur – projectleider tractiebatterijproductie bij Audi Brussels

“Samen bouwen wij de allereerste 100% elektrische Audi”

JE STUDEERDE INDUSTRIEEL INGENIEUR ELEKTRONICA / ICT. VOLDEDEN DEZE STUDIES AAN JOUW VERWACHTINGEN?
Ik had een grote interesse in techniek en wilde er in mijn toekomstige job ook wel iets mee doen. Tijdens de infodagen op de VUB werd ik aangetrokken door de proefopstellingen die er stonden en besliste meer te doen dan louter informatica. Ik wilde een bredere context en mijn studies hebben mijn verwachtingen overtroffen. Tijdens mijn studies kwam ik tijdens beurzen ook al vaak in contact met de bedrijfswereld en ik vond het interessant te zien dat er jobs waren waarbij het technische en sociale gecombineerd konden worden.


WAT KIES JE: HET STUDENTENLEVEN OF HET WERKLEVEN?
Het werkleven omdat ik nog altijd enorm veel bijleer en er nu zelfs voor betaald word (lacht). Ik heb genoten van mijn leven als student, maar er is een periode voor alles.


IS AUDI JE EERSTE WERKGEVER?
Ja, ik ben na mijn studies onmiddellijk bij Audi terechtgekomen. Ik had het bedrijf al meermaals ontmoet tijdens jobbeurzen en het sprak me aan. Ik ben vijf jaar kwaliteitsingenieur geweest voor de Audi A1. Daar werkte ik specifiek op infotainment en stond ik rechtstreeks in contact met leveranciers die afgewerkte stukken aanleverden. Nu ben ik sinds een jaar kwaliteitsingenieur/projectleider voor ons toekomstige model.


WERD JE BEGELEID ALS PAS AFGESTUDEERDE?
Dit bedrijf is zeer goed op vlak van begeleiding. Ook nu, na zes jaar, kan ik nog rekenen op begeleiding en ondersteuning. Toen ik begon, heb ik eerst enkele maanden meegevolgd met een collega in een gelijkaardige functie. Ik kreeg ook een basisopleiding Duits en mocht na enkele weken al naar Duitsland om er een doorgedreven opleiding te volgen.


KUN JE KORT JE HUIDIGE FUNCTIE OMSCHRIJVEN?
Audi Brussels zal vanaf 2018 de eerste batterij-elektrische SUV van het vier-ringenmerk exclusief produceren voor de globale markt. De vestiging in Brussel krijgt hiertoe haar eigen batterijproductie. Mijn job bestaat erin deze productie voor te bereiden met iedereen die te maken heeft met de kwaliteit ervan. Dit gaat over de leveranciers, het productieteam en uiteraard het hoofdkantoor in Duitsland.


OVER WELKE EIGENSCHAPPEN DIEN JE TE BESCHIKKEN OM JOUW JOB GOED UIT TE VOEREN?
Leergierig zijn. Alles is nieuw, dus moet je een gezonde interesse hebben in techniek. Verder is het belangrijk om sociaal te zijn omdat ik dagelijks samenwerk met verschillende teams. En gemotiveerd zijn uiteraard, want iedere dag kom je wel nieuwe, onverwachtse zaken tegen. Met een goede motivatie kun je veel bereiken. Ten slotte is dynamisch zijn ook een belangrijke eigenschap voor deze job.


ZIJN ER DOORGROEIMOGELIJKHEDEN BINNEN AUDI?
Uiteraard. Er zijn twee vormen. Ofwel groei je door naar een managementfunctie en ben je minder operatief en meer leidinggevend bezig ofwel leg je een traject af om vakexpert te worden. Hier groeit je salaris uiteraard ook mee. Verder zijn er bij ons ook heel wat mogelijkheden om horizontaal, binnen een compleet andere afdeling bijvoorbeeld, nieuwe uitdagingen aan te gaan. Het wordt hier niet saai.


TEVREDEN OVER JE LOONPAKKET?
Ik kan zeker niet klagen. Ik heb een goed salaris, maar ik vind het zeer interessant dat we een heel pakket aangeboden krijgen, met bijvoorbeeld een goede hospitalisatieverzekering en een interne gezondheidsdienst. Bovendien, en dit vind ik belangrijk, is er elk jaar een bonus, waarvan de hoogte afhangt van persoonlijke prestaties, die we flexibel kunnen invullen. Zo kunnen we kiezen de waarde in te wisselen tegen vakantiedagen, een tankkaart, een laptop, een gsm,... Ik heb gekozen voor een combinatie tussen verlofdagen en een wagen uit het wagenpark.


JULLIE KUNNEN NOG NIEUWE COLLEGA’S GEBRUIKEN?
Zeker! We zoeken nog gemotiveerde mensen voor drie grote pijlers: de automatisering, de producttechnologie en de vormgeving/het productieproces. De automatisering voor de e-tron bijvoorbeeld vergt een robot die veel meer toepassingen aankan. We beschikken ook over een intern labo waar veel testen gedaan worden, dit gaat van chemische materiaaltesten tot de elektronische functies van de toekomstige wagen.

Dinsdag 20 Juni 2017 om 12:0

Mieke Vercruysse - foto's Luc Gordts