Veel mooie jobkansen voor jongeren met juiste werkattitude die bereid zijn om snel te leren

Nu de crisis uit het diepste dal kruipt, begint de krapte op de arbeidsmarkt almaar zwaardere gevolgen te hebben. In een Unizo-enquête bij 2.000 bedrijfsleiders klaagt 54% van de ondervraagden over moeilijkheden om personeel te vinden. Een op de vijf heeft zelfs een aanwervingsprocedure gestopt omdat hij geen geschikte kandidaat vond.

Veel mooie jobkansen voor jongeren met juiste werkattitude die bereid zijn om snel te leren

“Het is geleden van voor de crisis van 2008 dat de problemen op de arbeidsmarkt zo groot waren”, zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt. Hij schat dat alleen al bij kmo’s zo’n vijfduizend jobs daardoor gewoon niet ingevuld worden. Dat betekent dat er dus in verschillende domeinen heel wat jobkansen open blijven liggen.  

 

Bart Coeman, die eerder de winkelketen Fun uitbouwde en nu aan de weg timmert met een nieuwe discountwinkelformule Yess! opende onlangs een derde vestiging. “Als groeiende retailer hebben wij in één jaar tijd meer dan 20 nieuwe medewerkers aangeworven”, zegt hij. De bedrijfsleider geeft aan dat hij zich voor de aanwerving tot alle leeftijdscategorieën richt, vooral omdat de ervaring en de maturiteit van oudere werknemers een belangrijke hefboom kan zijn om jonge medewerkers op het juiste spoor te krijgen.

 

“Ik wil niet klinken als iemand die vindt dat vroeger alles beter was, maar toch kan ik er niet omheen: het vergt meer werk dan vroeger om jongere medewerkers de juiste werkattitudes aan te leren. Het is geen kwestie van kwade wil, maar jongeren hebben volgens mij tijdens hun schooljaren in een soort cocon geleefd waarbij kennelijk alleen wat op de sociale media gebeurt van belang is. Alhoewel ze hun rechten heel goed kennen. Bij velen lijkt een paar minuutjes langer werken dan wettelijk moet, al een groot probleem. Kennelijk is het zeer moeilijk geworden om verantwoordelijkheid te leren nemen. Het is ook lang geen evidentie meer om medewerkers te vinden die bereid zijn om ook op zaterdag te werken, wat in de retail natuurlijk een must is. Wij werken in ieder geval nog altijd met teams waarin iedereen hetzelfde uurrooster heeft en we hopen dat zo te houden, want de ervaring heeft me geleerd dat het schuiven daarmee voor flink wat problemen kan zorgen.”

 

Toch is Bart Coeman niet pessimistisch. “Eens ze op het juiste spoor  zitten, tonen medewerkers zich ook enthousiaste ambassadeurs van onze discountformule met een range van 13.000 referenties in het aanbod, gaande van fashionaccessoires, en huishoud- en schoonmaakgerief tot potten en pannen, gifts, batterijen, gordijnen en wanddecoratie. Ze voelen immers ook dat dit een formule is die erg goed aanslaat bij de consument.”

Vrijdag 7 April 2017 om 9:0

Geert Degrande