Wil je als twintiger een bedrijf beginnen? Deze CEO van een zeer succesvolle startup zegt waarop je vooral moet letten!

Piera Gelardi mag zich met recht en reden een toponderneemster noemen. Twaalf jaar geleden ging ze van start met Refinery 29 een online magazine dat zich focust op millennialvrouwen.

 Wil je als twintiger een bedrijf beginnen? Deze CEO van een zeer succesvolle startup zegt waarop je vooral moet letten!

In no time maakte ze er het snelstgroeiende mediabedrijf van de Verenigde Staten van. Vandaag werken er meer dan 400 medewerkers en heeft de website, die maandelijks bijna 30 miljoen unieke bezoekers aantrekt, een waarde van een half miljard dollar. In start-uptermen gaat het dus om een halve unicorn.

 

Nochtans begon ook Gelardi haar website maar vanop een klein appartement en postten zij en haar drie mede-oprichters aanvankelijk maar één artikel per week.  Inmiddels heeft het mediabedrijf kantoren in Los Angeles, Londen, New York en Berlijn.

 

Piera Gelardi verklaarde aan Business Insider dat ze één belangrijk kernwoord ziet om het als ondernemer te maken: doorzettingsvermogen. “Naast een goed plan is vooral veel volharding en standvastigheid nodig om met een bedrijf te slagen”, zegt ze. “Want het ondernemersparcours is er één vol onverwachte bochten en hindernissen. Een visie op lange termijn is wel belangrijk, maar mag er niet voor zorgen dat je te veel op de zaken vooruitloopt. En het is ook belangrijk al vroeg met een minimale versie van je product of dienst te komen, zodat je kan inschatten of  je met dat product of dienst echt wel zoveel klanten kan aanspreken als het aantal waarvan je droomt. Voordat ik met Refinery29 startte, wilde ik samen met een paar vrienden een kunstmagazine beginnen. We hadden een grootse plannen, maar kregen het maar niet van de grond. Als we kleiner waren begonnen, hadden we in de loop van de tijd het bedrijf kunnen uitbouwen. Het moeilijkste deel van ondernemen is het beginnen.”

 

Ze raadt ook aan om permanent ogen en oren open te houden omdat er door de voortdurend veranderende context altijd wel ergens gaten in de markt opduiken. “Dat heeft ons ook geholpen. Wij zagen met Refinery29 dat er een kans was in de manier waarop vrouwen werden aangesproken en vertegenwoordigd. Wij zijn het anders gaan doen en kregen zo het vertrouwen van miljoenen vrouwen.”  

Zaterdag 24 Juni 2017 om 14:0

Geert Degrande