Wil je snel hogerop komen? Leer dan vooral goed luisteren!

Het is je misschien ook al overkomen: mensen danken je voor een goed gesprek, hoewel je eigenlijk niet veel hebt gezegd, maar enkel af en toe wat vragen hebt gesteld en vooral hebt geluisterd. Het is iets dat je goed moet onthouden, want luistervaardigheid zou wel eens een van de hoekstenen kunnen zijn om in de toekomst een succesvolle professionele loopbaan uit te bouwen.

Wil je snel hogerop komen? Leer dan vooral goed luisteren!

Misschien denk je dat luisteren niet zoveel voorstelt en dat je daarmee geen bijdrage levert tot gesprekken, maar dat is een grove misvatting. Uit alle interviews met leidinggevenden die kunnen terugblikken op een bijzonder succesvolle carrière blijkt immers dat hun luistervaardigheid een van de bepalende factoren is geweest om hun loopbaan een flinke boost te geven.  

 

De jongste tijd verschijnen duizelingwekkend veel boeken en artikels over het feit dat leidinggevenden moeten inzetten op storytelling. Met een goed verhaal dat ze ook goed kunnen brengen, kunnen ze immers hun medewerkers achter zich krijgen om veranderingen tot stand te brengen. De storytellingtrainingen schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond, want wie een verhaal goed kan brengen, raakt bij zijn of haar doelgroep een emotionele snaar en tegenwoordig is dat een conditio sine qua non om dingen gedaan te krijgen. Goed vertelde verhalen grijpen ons nog altijd even erg aan als toen mensen er honderden of zelfs duizenden jaren geleden rond het kampvuur naar luisterden. Steeds meer zien organisaties in dat ze leidinggevenden nodig hebben die de storytellingtechnieken onder de knie hebben en efficiënt gebruiken om hun teams in beweging te krijgen en te motiveren.

 

Voor leidinggevenden is storylistening echter even belangrijk als storytelling. Door naar verhalen te luisteren, kom je er immers achter wat mensen belangrijk vinden. Verhalen die iets vertellen over wat mensen belangrijk vinden en over de zaken die hen enthousiast maken, zijn van goudwaarde op voorwaarde dat ernaar geluisterd wordt. Iedereen heeft zijn eigen verhaal en al die verhalen zijn bepalend voor de keuzes die mensen maken en voor hun gedrag. Het zijn die verhalen die we kunnen gebruiken om de verbinding te creëren tussen mensen, die in dit tijdperk van internet der dingen meer dan ooit nodig is. 

 

Als je in staat bent om aandachtig naar verhalen van collega’s, teamleden en later ook medewerkers te luisteren, kan je je echt ontpoppen tot de leidinggevende waar elke organisatie in de toekomst nood aan zal hebben. Luistervaardigheid is dan ook een van de belangrijkste bouwstenen voor een succesvolle carrière.

Maandag 13 Maart 2017 om 13:30

Geert Degrande