10 dingen die je moet doen als je een eigen zaak wil beginnen

Je bent jong en je wilt wat. Je eigen bedrijf uit de grond stampen bijvoorbeeld. Dit zijn alvast 10 taken die je zeker op je checklist moet hebben om een succesvolle start te maken.

10 dingen die je moet doen als je een eigen zaak wil beginnen

1. Verzamel de nodige papieren

Om in België een onderneming te starten, zijn er een aantal strikte richtlijnen. Zo moet je meerderjarig zijn, in het bezit zijn van je burgerrechten, handelingsbekwaam zijn en niet onder juridisch toezicht staan omdat je bijvoorbeeld wat hebt uitgespookt. Eveneens nodig: een attest van beroepsbekwaamheid en een attest van bedrijfsbeheer of gelijkwaardig.

 

2. Doe een haalbaarheidsstudie

Alvorens je start vraag je jezelf best af of jouw idee haalbaar is, of je dat idee op de markt kan brengen, of het conjunctuurgevoelig is en ook of je het op langere termijn kan blijven doen. Als je op geen van deze vragen positief antwoordt, dan moet je mogelijk terug naar 'start' om nieuwe ideeën te spuien.

 

3. Kies een ondernemingsvorm

Uiteraard moet je een juridische structuur kiezen die het best past bij jouw bedrijf. Over het algemeen gaan starters voor een eenmanszaak omdat de structuur en het beheer ervan minder complex is dan andere bedrijfsvormen zoals bijvoorbeeld een bvba. Laat je goed adviseren door een notaris, een boekhouder of een bedrijfsadviseur.

 

4. Leer leven met vraagtekens

Onzekerheid is de enige zekerheid die je hebt als startende ondernemer. Je klanten, opdrachten,...: vaak zijn ze een levensgroot vraagteken, zeker in de beginfase. Een deel van die onzekerheid zal weliswaar wegebben naarmate je je klantenbestand, netwerk en ervaring verder uitbouwt.

 

5. Kies een leuke, beklijvende naam

De naam van je onderneming maakt een heus onderdeel uit van je succes. Hoe origineler je naam, hoe langer die blijft hangen bij potentiële klanten. Je kan uiteraard ook voor je eigen naam gaan maar dat getuigt niet echt van originaliteit. Check online ook of de naam die je kiest nog vrij is via een domain provider, op Facebook, Twitter,... Elk degelijk bedrijf heeft vandaag immers een perfecte match tussen bedrijfsnaam en online aanwezigheid.

 

6. Stel jezelf administratief op orde

Dat doe je voor het overgrote deel bij een sociaal secretariaat van jouw keuze. Ze hebben er een zogenaamd ondernemingsloket waar je doorgaans alle paperassen (inschrijving KBO, BTW activatie,...) kan afhandelen.

 

7. Better safe than sorry

Ook als ondernemer kan je arbeidsongeschikt worden. Sluit je daarom zeker aan bij een ziekenfonds opdat je recht zou hebben op de typische dingen die ook jou kunnen overkomen: ziekte, ongeval, (tijdelijke) werkonbekwaamheid,...

 

8. Bijkomende verzekeringen

Een groot verschil met een werknemer in loondienst is dat je als zelfstandig ondernemer voor al je verzekeringen zelf dient in te staan. Daar horen bijvoorbeeld bij: een verzekering gewaarborgd inkomen, verzekering burgerlijke aansprakelijkheid uitbating,... Niet verplicht maar wel wenselijk.

 

9. Laat jezelf zien

Als je al de voorgaande items op orde hebt, dan is het zaak om je fonkelnieuw bedrijf in de kijker te zetten. Dat betekent potentiële klanten vinden, naar bijeenkomsten gaan om contacten te leggen, een website in elkaar steken, naamkaartjes ontwerpen,...

 

10. Groei, evolueer en hou vol

Uithoudingsvermogen is cruciaal. Heb je een gloednieuw product of dienst, reken er dan op dat je zowat drie jaar nodig zal hebben om het product of dienst op een degelijke manier in de markt te zetten. Verban de success story cases die je maar al te vaak in boeken van managementgoeroes krijgt aangereikt en die je bakken succes beloven binnen enkele maanden. 

Maandag 2 Juni 2014 om 16:47

Pascal Dewulf