10 trucjes om meer zelfvertrouwen uit te stralen

Om ons goed in ons vel te voelen in ons professionele leven hebben we allemaal nood aan een dosis gezonde assertiviteit. Maar wat is dat juist? Welke doelen wil je ermee bereiken? En vooral wat kan je doen om assertiever door het leven te stappen? 

10 trucjes om meer zelfvertrouwen uit te stralen

Je hebt het vast ook al meegemaakt: het gevoel dat je op professioneel vlak de kaas van je brood hebt laten nemen omdat je niet assertief genoeg was. “Had ik nu maar dit of dat durven zeggen”, denk je achteraf met spijt als een collega een promotie heeft weggekaapt die jij op het oog had, of als iemand bij een vergadering de pluimen op zijn hoed steekt die jij eigenlijk verdiend had. Om ons goed in ons vel te voelen in ons professionele leven hebben we allemaal nood aan een dosis gezonde assertiviteit. Maar wat is dat juist? Welke doelen wil je ermee bereiken? En vooral wat kan je doen om assertiever door het leven te stappen?

 

Assertief is niet hetzelfde als agressief

Assertief zijn betekent dat je opkomt voor je eigen rechten zonder anderen daarmee onder vuur te nemen of te kwetsen. Het is een manier van leven die in de eerste plaats getuigt van zelfrespect. Maar precies daardoor denken nogal wat mensen verkeerdelijk dat assertiviteit alleen om zichzelf gaat. In dat geval loopt assertief gedrag gegarandeerd verkeerd af. Want assertiviteit gaat tegelijk ook gepaard met respect voor je gesprekspartners. Bij wie dat onvoldoende voor ogen houdt, ontaardt assertiviteit al snel in agressiviteit. En dat kan niet de bedoeling zijn. 

 

Zelfvertrouwen uitstralen

Het doel van assertief gedrag bestaat erin om direct, open en eerlijk te zijn en om dat zowel verbaal als met lichaamstaal te tonen. Dat betekent dat je op een correcte en beleefde manier voor je eigen mening uitkomt, maar ook dat je let op je intonatie – het is niet omdat je voor je eigen mening uitkomt dat je sneller of luider moet spreken – en je lichaamstaal. Vergeet trouwens niet dat vooral je non-verbale communicatie ervoor zorgt dat je in perceptie van anderen zelfvertrouwen uitstraalt. Als je dat voor ogen houdt, is het een troef die je heel veel kan opleveren.

 

Ken jezelf en ken de rechten van anderen

De Britse coach Kate Keenan van het bedrijf Formulas4life formuleert het als volgt: “Als je je op een assertieve manier wil gedragen dien je een volledige filosofie te aanvaarden over wie je bent, wat je rechten zijn en welke rechten andere mensen hebben. Om te kunnen geloven in je eigen rechten moet je denkbeelden aannemen en diepgeworteld, aangeboren gedrag veranderen. Je moet ervan bewust zijn hoe deze veranderingen invloed zullen hebben op diegenen die je nog gekend hebben als niet-assertief persoon. En je moet volhouden, ongeacht welke verrassende reacties je ook tegenkomt!”

 

Hoe ga je tewerk?

1. Uit zowel je positieve als negatieve gevoelens.
2. Zeg NEE, als je nee bedoelt.
3. Wees concreet, generaliseer zo weinig mogelijk.
4. Aanvaard kritiek als een teken van groei.
5. Aanvaard complimenten met stijl en zonder overmoed.
6. Wees bewust van jezelf (doelen, motieven & gedrag).
7. Vermijd negatief woordgebruik, ook in de communicatie met jezelf.
8. Let op je lichaamshouding: een opwaarts gerichte kin, en rechte schouders en een rechte rug geven de perceptie van iemand met zelfvertrouwen.
9. Toon empathie, zorg dat je de gevoelens van anderen begrijpt.
10. Spreek voor jezelf en niemand anders, gebruik IK-boodschappen, maar verval niet in de Louis Tobback-stijl die te sterk die ik-boodschappen gebruikt en de balans in de andere richting doet overhellen. 

Maandag 7 April 2014 om 0:0

Geert Degrande