15 manieren om je te wapenen tegen stress

Nagelbijten, klamme handen, dat onbestemde gevoel waarvan jouw nekhaartjes spontaan overeind gaan staan: het overkomt iedereen wel eens dat hij of zij door stress wordt overmand. Wanneer stress jouw dagelijkse bezigheden op de werkvloer echter gaat overheersen dan is er iets mis. Deze tips laten de professionele hoogspanning alvast verdwijnen als sneeuw voor de zon.

15 manieren om je te wapenen tegen stress

  • Eerst en vooral: er bestaat niet zoiets als gezonde stress. Geloof dan ook niet het soort van kletspraatjes die van het begrip stress iets positief trachten te maken. Motivatie, passie en gezonde werklust zijn de dingen die daarentegen wel een lekker gevoel op de werkvloer creëren.
  • Stress maakt heel wat emoties los. Nochtans ontstaat stress zelden uit een emotief gegeven maar wel binnen een rationele context. Met andere woorden: het zijn jouw gedachten die jou de kast op drijven, niet jouw gevoelens.
  • We zijn niet allemaal hetzelfde. De één moet tegen een deadline kunnen aan schurken om zich lekker te voelen, de ander heeft een hartsgrondige hekel aan het d-day gevoel.
  • Stress is vaak een vicieuze cirkel die ontstaat in de drukte van jouw dagelijkse bezigheden op de werkvloer. Het belet je op de duur om helder te denken. Relativeer daarom niet alleen jouw werk regelmatig maar ook jezelf.
  • Trek een professionele lijn. Wanneer je met steeds meer werk en bijhorende stressituaties wordt geconfronteerd, leg de situatie dan voor aan jouw baas. Anders evolueer je al snel van flexibele medewerker naar gestrest manusje-van-alles.
  • Weeg jouw professionele objectieven steeds af ten overstaan van jouw persoonlijke objectieven. Wanneer professionele beslommeringen steeds de overhand halen dan zit er iets grondig fout.
  • Telkens je een stresspiek voelt komen opzetten, noteer dan in een aantal woorden wat je op dat moment denkt, wat de situatie is en hoe je erop reageert. Na verloop van tijd ga je een glasheldere analyse kunnen maken op welk punt jouw stressbestendigheid het laat afweten. Perfecte input voor een actieplan of gesprek om jouw stress aan te pakken.
  • Je bent geen professionele Shiva en hebt dus maar twee handen. Maak een lijstje met prioriteiten die jij en niemand anders beheert en laat slechts uitzonderlijk afwijkingen toe op dat lijstje.
  • Uit onderzoek is gebleken dat de grootste stress relievers in volgorde van belangrijkheid zijn: muziek, televisie, een uitgebreid bad, sociale activiteiten, eten, lezen en bewegen. Sex bengelt, jawel, ergens achteraan in het rijtje.
  • Slaap voldoende, weliswaar niet op het werk maar wel thuis. Slaap is één van de beste manieren om stress van jou af te schudden. Kruip steeds onder de wol met de gedachte dat je voor niets of niemand je slaap laat. Geen betere manier om stress te neutraliseren.
  • Breek uit je dagelijkse routine: wandel op weg naar het werk even langs de warme bakker voor wat croissants en trakteer jezelf op een bijhorende kop koffie om de dag in te zetten. Laat je op dat moment door niemand storen.
  • Tijdens de lunch boterhammen zitten opschrokken voor je computerscherm is een soort van heiligschennis. Zorg voor structuur in je dag, de maaltijden zijn daarbij cruciaal. Laat de werkvloer voor wat hij is, geniet, lees een boek of praat even met iemand met wie je het goed kan vinden.
  • 'De hel, dat zijn de anderen' zei Sartre ooit. Op het vlak van stress op de werkvloer gaat die stelling zeker op. De boodschap: wijs de stoorzenders op jouw werk die je stress gehalte naar een onaanvaardbaar niveau brengen steeds kordaat terecht.
  • Praat regelmatig met jouw collega's maar ook met je familie en vrienden. Stress wordt disproportioneel wanneer je alles opkropt.

Bottom line: zorg steeds dat jijzelf aan het roer van je (professionele) leven staat.

Maandag 24 Oktober 2011 om 0:0

Pascal Dewulf