3 trends in business intelligence die voor jobs kunnen zorgen

Hoewel ook jongeren met twee masterdiploma’s het overal in Europa steeds lastiger hebben om snel een passende job te vinden en in weerwil van de bezorgdheid over de vele jobs die als gevolg van de steeds sneller evoluerende technologie verloren dreigen te gaan, zorgen een aantal ontwikkelingen ook voor nieuwe jobkansen. We zetten drie trends uit de digitale economie op een rijtje die mogelijkheden bieden.

3 trends in business intelligence die voor jobs kunnen zorgen

Alles draait om informatie
In de digitale economie draait alles om informatie. Steeds slimmer wordende organisaties verzamelen en analyseren data op structurele wijze om snel beslissingen te kunnen nemen die gebaseerd zijn op onweerlegbare feiten. Dat betekent dat ook Business Intelligence snel verandert. Volgens Daan van Beek, de CEO van de Nederlandse Passionned Group zijn er 3 duidelijke trends om rekening mee te houden: digitale ethiek en privacy, Internet of Things, en data storytelling. Dat biedt jobkansen aan respectievelijk hackers en beveiligers, data-analisten en data-storytellers.

Beveiliging
Persoonlijke gegevens blijven heilig. “Daarom vraagt de nieuwe digitale economie om nieuwe ethische regels. “Bedrijven moeten heel transparant zijn over de wijze waarop ze data verzamelen en over de redenen waarom ze die gebruiken. Zonder veel scrupules data commercialiseren, zoals sommige databezitters nu nog doen”, zegt Daan van Beek, “zal in de toekomst niet meer kunnen. Maar dat is ook niet zo erg, want onderzoek lijkt uit te wijzen dat met name de jongere generatie best bereid is om een stukje privacy op te geven in ruil voor bijvoorbeeld kortingen. Privacy wordt daardoor eigenlijk een nieuw betaalmiddel. Tegelijk is er een steeds grotere nood aan de absolute beveiliging van de gegevens die niemand bereid is om te grabbel te gooien en dat biedt kansen aan specialisten in hacking die de trucjes van de malafide hackers kennen.”

Alles wordt gemeten
De tweede grote trend valt onder de noemer “Internet of Things”. In de openbare ruimte, thuis of op specifieke bedrijfslocaties bevinden zich steeds meer meetinstrumenten, camera’s en andere registratiemiddelen. Meer en meer nieuwe producten en diensten zijn gebaseerd op data die worden gegenereerd door sensoren, meters en camera’s. Die zenden hun data naar een platform met analytische software. En dus zijn er steeds meer analisten nodig om al die data te analyseren.

Duiding bij de analyse blijft beter hangen in de vorm van een verhaal
De derde grote trend plaatst Daan van Beek onder de noemer “data storytelling”. “Informatie gaat pas leven als er een verhaal bij verteld wordt”, geeft hij aan. “Aan heel de digitale transformatie zit ook een menselijk verhaal. Nieuws en feiten worden opgehangen aan menselijke beleving en emotie.” Met andere woorden: in de wereld van morgen is ook een grote nood aan mensen die in al de technologie in staat zijn om oog te blijven hebben voor “the human factor”. Het is een fenomeen dat ook is beschreven in het boek When digital becomes human van de bekende Steven Van Belleghem.

Dinsdag 24 November 2015 om 13:26

Geert Degrande

// //
// // //
// // // //