3 zinnen waarmee je scoort in je sollicitatiebrief

Ben je al een tijdje aan het solliciteren en krijg je amper uitnodigingen voor een gesprek? Dan is het hoog tijd om je brief kritisch tegen het licht te houden. Uit de tonnen literatuur die al over cv’s en motivatiebrieven verschenen zijn, distilleren we drie zinnen die je kunnen helpen om je van de andere kandidaten te onderscheiden.

3 zinnen waarmee je scoort in je sollicitatiebrief

Als je de jongste twee jaar niet op een andere planeet hebt rondgelopen, dan weet je dat storytelling een echte hype is. Politieke partijen hebben het bijvoorbeeld steeds weer over het verhaal waarmee ze aansluiting moeten vinden bij hun kiezerspubliek. Ook voor je sollicitatiebrief ga je best op zoek naar zo’n verhaal. Een duidelijke verhaalstructuur met een intro, midden en een slot helpt je je idee uit te werken.

 

De intro: leg uit waarom het bedrijf je inspireert

Voor de inleiding komen de meesten niet verder dan een obligaat zinnetje waarin ze vermelden waar ze de vacature vonden. Aan jou om straffer uit de hoek te komen. Het vergt misschien enig zoekwerk, maar één van de voordelen van het internet is dat je snel links kunt leggen.

  • Met volgende intro zal je bijvoorbeeld snel de aandacht trekken: “Uw vacature die ik vond via kanaal x, deed me meteen denken aan een artikel dat recent verscheen in Le Monde. Dat u inspeelt op trend y, toont aan dat uw organisatie sterk inspeelt op innovatie. Het zou me plezieren om voor zo'n organisatie te werken.

Le Monde kan je natuurlijk ook vervangen door pakweg Huffington Post, The Guardian of The New York Times. Een bijkomend voordeel is dat je, als je effectief een uitnodiging krijgt voor een gesprek, zeker de vraag mag verwachten of je daadwerkelijk Le Monde  of die andere media leest. En ook daar kan je je op voorbereiden, bijvoorbeeld door je Frans of je Engels extra te oefenen en meteen in die taal te antwoorden.

 

Het midden: maak je troeven concreet

In het middenstuk van de sollicitatiebrief komen de relevante ervaringen en de motivatie aan bod. De door jou genoemde ervaringen, opleidingen en motivatie moeten natuurlijk wel relevant zijn voor de functie waarvoor je solliciteert. 

  • Een zin als “Ik wil u graag uitleggen hoe mijn ervaring als jobstudent in de horeca me heeft geleerd hoe ik een team efficiënter kan doen werken”, zal je een veel grotere kans op een uitnodiging voor een gesprek opleveren dan “Ik deed als jobstudent ervaring op in de horeca.” 

Probeer altijd voor ogen te houden dat de rekruteerder op zoek is naar mensen die kunnen uitleggen waarom ze voor een specifiek bedrijf willen werken en waarom ze geschikt zijn om een welbepaalde functie in te vullen.

 

Het einde: steek zelf een voet tussen de deur

Kies voor een korte en krachtige afsluiter waarin je duidelijk laat blijken dat de rekruteerder een kans laat liggen als hij je niet uitnodigt. Laat geen twijfel zien.

  • Met een zin als “Ik maak me sterk dat u graag persoonlijk wilt ontdekken hoe ik deze job met hart en ziel zal uitvoeren” kom je veel sterker voor de dag dan met “Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.”  

Dinsdag 22 Juli 2014 om 11:41

Geert Degrande