4 jobs met toekomst die 5 jaar geleden niet bestonden

Het blijft een veel gehoorde jammerklacht dat honderden jobs verloren gaan en dat het ook voor jongeren met een goed diploma niet altijd evident is om aan de bak te geraken. Gelukkig blijft ook het fenomeen van de creatieve destructie bestaan: er ontstaan nieuwe jobs die enkele jaren geleden niet eens bestonden en die nu veel kansen bieden. Dit zijn er alvast 4.

4 jobs met toekomst die 5 jaar geleden niet bestonden

Growth hackers

Terwijl marketeers ervoor zorgen dat ze hun marketingbudget zo goed mogelijk spenderen, of dat nu met grappige reclamespotjes op televisie is of door een bekende persoonlijkheid voor hun kar te spannen, en zo als het ware klanten kopen, geven growth hackers blijk van een obsessie voor groei op basis van data. Met andere woorden: ze proberen die klanten ook te winnen, zonder ze te moeten “kopen”. De Growth Hacker neemt de verantwoordelijkheid van het hele traject van klantenwerving tot klantenretentie op zich en geeft daarvoor alleen geld uit aan het verzamelen van data, terwijl de marketeer veel meer geld uitgeeft en in feite enkel het begin van het traject voor zijn rekening neemt.  

 

User Experience Designers

Een user experience designer houdt zich bezig met het vormgeven van ervaringen van die consumenten door technologie ondergaan. Om een voorbeeld te geven: ontwaken met zonlicht en tsjilpende vogels is een heel andere en veel aangenamere ervaring dan ontwaken met een alarmklok. Het kan dus de taak van een User Experience Designer zijn om deze natuurlijke ervaring zoveel mogelijk te benaderen via technologie. User Experience Desginers moeten een idee kunnen vertalen van een vage schets naar een gedetailleerd prototype en moeten kennis hebben van zowel software- als hardwaredesign.

 

Specialisten in radicale innovatie

De veranderingen in de wereld gaan zo snel dat multinationals eigenlijk niet meer in staat zijn om alert genoeg met radicale innovaties te reageren. Want het zijn grote tankers, die meer tijd nodig hebben dan ze zich kunnen veroorloven om van richting te veranderen. Toch hebben ze nood aan specialisten in radicale innovatie, die de “entrepreneurial spirit” van jonge startups als het ware in die multinationals kunnen injecteren. Als je de capaciteiten hebt – ongeacht of je een diploma van informaticus, wiskundige, chemicus, advocaat of linguïst hebt behaald – om op een extreme manier out of the box te denken, dan kan je zeker je gading vinden bij bedrijfjes die op zoek zijn naar dergelijke talenten om ze dan ter beschikking te stellen van die multinationals.

 

Professional Fundraisers

Fundraising is de jongste jaren tegen een snel tempo aan het professionaliseren. De tijd is voorbij dat allerlei organisaties die voor een groot stuk afhankelijk zijn van giften, zomaar wat kriskras probeerden wat geld bij elkaar te sprokkelen. De sector heeft nood aan specialisten die alle marketing- en verkoopwatertjes doorzwommen hebben.

Maandag 27 Oktober 2014 om 15:41

Geert Degrande