5 carrièretips van rapper Jay-Z die je aan je droombaan kunnen helpen

Jay-Z voorstellen is als een open deur intrappen. De man is één van de meest succesvolle rappers ooit en zijn vermogen wordt momenteel geschat op zowat vijfhonderd miljoen dollar. Toch is het succes van Jay-Z niet overnacht tot stand gekomen. Zijn verhaal is dan ook een perfect startpunt om ook jouw droomcarrière realiteit te laten worden.

5 carrièretips van rapper Jay-Z die je aan je droombaan kunnen helpen

Het is algemeen geweten dat Jay-Z als tiener niet bepaald een doetje was. Een moeilijke jeugd vol geweld, duistere zaakjes en dies meer vormden het decor waartegen hij opgroeide. Toch heeft hij ondanks die uitgangspositie zijn leven en carrière perfect op de rails gekregen, droombaan incluis. Vandaag liggen de kaarten voor Jay-Z dan ook heel anders. Zijn vermogen wordt geschat op een half miljard dollar. Naast zijn succesvolle carrière als rapper bezit hij eveneens een nachtclub, heeft hij een eigen kledinglijn, runt hij een platenlabel en kan hij zichzelf eigenaar noemen van een heuse NBA basketbalploeg. De volgende vijf tips lichten alvast een tipje van sluier van zijn succes op.

 

"Ik ben geen businessman ik ben een business, man"

Jay-Z ziet zichzelf niet als een zakenman maar als een heus merk. Zijn persoonlijke merk is heilig voor hem en hij doet er alles voor om dat zoveel als mogelijk te optimaliseren. Moraal van het verhaal: wanneer je weet waar je sterk in bent en wat jouw succes oplevert dan kan je die specifieke elementen gaan uitspelen op weg naar een job of bij het uitbouwen van je carrière. Een coherent imago doorheen de verschillende kanalen waar je met je werkgever, collega's of klanten communiceert of een potentiële werkgever probeert te strikken, zijn daarbij van groot belang. Druk je persoonlijke stempel op je eigen merk, je imago, je briefhoofden en dies meer.

 

"Ik ben helemaal God niet, ik werk wel de godganse dag"

Vak zien mensen enkel het succes van iemand die het gemaakt heeft. Het verhaal erachter is meestal echter geen geheim: hard werk en doorzettingsvermogen. Met andere woorden: ga jij altijd voor de volle honderd percent voor je carrière of dat beslissende sollicitatiegesprek ? Als je echt wil slagen dan moet je steeds een meerwaarde creëren door stevig wat werk te verzetten en daarbij ook het nodige uithoudingsvermogen aan de dag te leggen.

 

"Denk eraan, niemand is als jij. Jij bent de ontwerper van jezelf"

Wat de rapper hier eigenlijk wil zeggen is dat ieder mens uniek is. Wanneer je dat terugkoppelt naar je zoektocht op weg naar een job dan moet je steeds in het achterhoofd houden dat ook jij een aantal unieke karakteristieken hebt die jou een streepje voor geven op de rest. Wanneer die unieke karakteristieken matchen met het profiel dat een bedrijf zoekt, dan ben je een winnaar. Net zoals Jay-Z een stijl en een imago heeft gevonden waar miljoenen mensen ter wereld niet genoeg van krijgen moet ook jij als professional je eigen stijl vinden die je onweerstaanbaar maakt voor een potentiële werkgever of voor je baas en collega's.

 

"Mijn merken zijn een extensie van mezelf. Ze staan erg dicht bij mij. Het is niet alsof je General Motors runt waar in principe geen emotionele binding is"

General Motors is een multinational. Voor heel wat mensen vormt het bedrijf de perfecte werkomgeving. Voor anderen is zo'n grote multinational echter de verkeerde biotoop om uiting te geven aan hun professionele passie en aspiraties. Moraal van het verhaal: wanneer je je eigen merk ontdekt en je kan definiëren waar je hart echt sneller gaat van slaan, dan zal het heel wat makkelijker zijn om uit te blinken en te genieten van je werk.

 

"Ik sterf liever op een grootse manier dan slapend te leven"

Zorg dat je als professional wordt opgemerkt. Make some (professional) noise ! Thuis op de sofa zitten wachten nadat je je sollicitatiebrieven op de (elektronische) post deed, zal doorgaans weinig of niets opleveren. Ga potentiële werkgevers tegemoet op jobbeurzen of via bijvoorbeeld een spontane sollicitatie. Wees steeds gewapend met een krachtig ogend businesskaartje en zet je eigen merk in de kijker. Zorg dat je online profiel perfect overeenkomt met hetgeen je naar de buitenwereld uitstraalt als professional.

 

foto epa

Dinsdag 4 Februari 2014 om 11:56

Pascal Dewulf