5 dingen die je best niet doet tijdens loononderhandelingen

Salarisonderhandelingen, je kan ze maar beter op een goede manier aanpakken als je er je voordeel wil uithalen. Dit zijn alvast 5 dingen die je beter niet doet wanneer het zover is.

5 dingen die je best niet doet tijdens loononderhandelingen

1. Je begint direct over de centen

Begin je gesprek nooit met looneisen. Ligt het er te vingerdik op dat je opslag wil, dan riskeer je dat je baas dat als een afknapper ervaart. Probeer eerst en vooral te achterhalen of je baas tevreden is over je prestaties. Is hij uiterst lovend dan heb je meteen een argument om extra centen te vragen.

 

2. Je stelt buitensporig hoge/lage eisen

Je baas wil zo goed mogelijk (= zo voordelig mogelijk) uit de onderhandelingen komen, maar hij beseft ook dat goede werkkrachten vandaag de dag erg kostbaar zijn. Wanneer je de lat voor je looneisen dan ook te laag legt, geef je zelf eigenlijk al een beetje aan dat je als medewerker ergens in het peloton bij de rest van jouw collega's zit. Wanneer je daarentegen duidelijk stelt wat je verwacht van je salaris dan geef je bij je baas aan dat je iemand bent die weet waar hij of zij voor staat. Maar zoals gezegd: vermijd daarbij chronische zelfoverschatting.

 

3. Je komt niet to the point

Lijst op voorhand op welke objectieven je hebt behaald en waarom je dus loonsverhoging verdient. Komt het aan op de centen, geef dan heel duidelijk aan wat je wil. Online vind je diverse tools waarmee je kunt berekenen hoeveel je in jouw functie zou moeten verdienen. Zit er op dit moment niets in, leg dan samen met je baas de objectieven vast voor de volgende salarisonderhandeling. Noteer achteraf ook met onderlinge instemming de afspraken die werden gemaakt. Zo vermijd je loos gepalaver.

 

4. Je kiest het foute moment voor het gesprek

Een goed moment voor een salarisonderhandeling is wanneer je bijvoorbeeld van functie verandert of wanneer je meer verantwoordelijkheid krijgt. Je kan echter ook spontaan zo'n gesprek organiseren omdat je gemerkt hebt dat kennissen of vrienden (vermijd om collega's in het discours te betrekken, dat leidt meestal tot wrevel) in een gelijkaardige functie een betere verloning krijgen. Ken ook je baas en weet wanneer hij het meest open staat voor zo'n gesprek. Wacht dat moment af om dan een gesprek te organiseren. Zonder reden en op een slecht moment op je baas afstappen wanneer die bijvoorbeeld erg onder druk staat, is doorgaans geen goed idee.

 

5. Je probeert je baas te overbluffen

Vermijd dat je tijdens je salarisonderhandelingen tegenover mekaar aan tafel gaat zitten. Dat creëert immers ook psychologisch een 'tegenover mekaar' gevoel. Kies daarentegen een 'drie uur' houding waarbij jij bijvoorbeeld op de hoek van de tafel zit en je baas een kwartslag verder. Probeer je baas niet te overbluffen met hoe goed je wel bent maar probeer vooral ook veel actief te luisteren. Dat betekent dat je echt meeneemt wat hij te vertellen heeft en vervolgens de juiste momenten in het gesprek uitkiest om jouw waarde als medewerker in de kijker te zetten. 

Donderdag 24 September 2015 om 14:52

Pascal Dewulf