5 tips om je stress-level optimaal te houden

Stress is niet altijd negatief. Stress wordt ongezond als deze te lang aanhoudt of periodes van bovengemiddelde stress elkaar snel opvolgen, met te weinig tijd om te ontspannen tussenin. Wapen je tegen de ongezonde stress.

5 tips om je stress-level optimaal te houden

Beste Careerfit coach Een drietal weken geleden zijn enkele collega’s overgeplaatst naar een andere afdeling. Daarnaast blijft het aantal bestellingen stijgen. We zijn dus met minder voor meer werk. Ik probeer extra mijn best te doen en zo veel mogelijk werk te verzetten. Als schoolverlater heb ik het gevoel dat ik mij nog moet bewijzen. Door al die gebeurtenissen geraak ik ’s avonds moeilijk in slaap en voel ik me ’s ochtends nog moe wanneer de wekker een nieuwe dag aankondigt. Ik heb regelmatig last van hoofdpijn en ben prikkelbaar. Wat kan ik doen om weer tot rust te komen? Tom

 

Beste Tom, Het is duidelijk dat je door een moeilijke periode gaat op het werk. De werkdruk stijgt en je krijgt last van symptomen die wijzen op stress. Stress is een complex fenomeen die vele oorzaken en vele gevolgen kan hebben. Een teveel aan stress is niet altijd even snel op te lossen. Toch zijn er enkele tips die helpen de hoeveelheid stress te verminderen of ermee om te gaan.

 

Het reptielenbrein

Stress is een natuurlijk fenomeen waarbij het lichaam zich klaarmaakt om actie te ondernemen. Het is een van de oudste mechanismen van ons lichaam en bevindt zich in onze hersenstam, ook wel reptielenbrein genoemd. Sinds tientallen eeuwen stelt het onze voorouders in staat om gevaarlijke situaties te overleven door te vluchten of tot de aanval over te gaan. Hoewel een grommende bruine beer nog steeds levensbedreigend is, is de kans bijzonder klein dat je er één tegenkomt. Onze moderne en complexe maatschappij verbergt echter andere gevaren in zich. Een verhoogde werkdruk, collega’s die hun werk niet doen, een weinig begripvolle baas, onzekerheid over het behoud van je job, en zo veel andere elementen kunnen leiden tot stress.

 

The good, the bad en stress

Stress is niet altijd negatief. Een gezonde hoeveelheid stress voor een examen, sollicitatiegesprek of deadline zorgt ervoor dat je extra alert kunt reageren of geconcentreerd kunt werken. Zodra de klus geklaard is, ebt de spanning vanzelf weg. Stress wordt ongezond als deze te lang aanhoudt of periodes van bovengemiddelde stress elkaar snel opvolgen, met te weinig tijd om te ontspannen tussenin. Te lang te veel stress leidt tot lichamelijke en psychische klachten. Je bent steeds moe, voelt je opgejaagd, bent snel geïrriteerd, hebt moeite je te concentreren, piekert veel, rookt of drinkt meer, eet meer of minder, hebt een verminderde weerstand, … We spreken van negatieve stress wanneer de draaglast de draagkracht overstijgt. Of met andere woorden; je cognitieve hulpbronnen zijn ontoereikend voor het vele werk en prikkels die dagelijks op je afkomen.

 

Optimale stress level

De verhouding tussen iemands draagkracht en draaglast is voor iedereen anders. De hoeveelheid stress waarmee een persoon optimaal gaat functioneren noemen we het optimale stress level. Heb je minder stress dan ga je ondermaats presteren, heb je meer stress dan daalt je prestatie eveneens. Hoewel de meeste mensen last hebben van te veel stress, kan ook te weinig stress leiden tot klachten. Het optimale stress level verschilt van persoon tot persoon. Zo kan het zijn dat je collega veel meer werk aankan, terwijl jij na het verwerken van twee dossiers dringend aan een pauze toe bent.  

 

Tips om je stress-level optimaal te houden

1. Ken je grenzen

Zoals zo vaak is zelfkennis het begin van alle wijsheid. Leer je eigen grenzen kennen. Weet wat je aankan en herken de symptomen wanneer het je te veel wordt. Durf ook ‘nee’ zeggen wanneer je agenda eigenlijk al overvol staat. Als je een ja-knikker bent, kan het helpen om je tijd te nemen vooraleer je instemt met een opdracht. Zeg dat je er je agenda op na dient te kijken en beloof de volgende dag een seintje te geven. Zeg ook ‘nee’ tegen je gsm en mailbox die om de haverklap laten weten dat er nieuwe informatie op je wacht. Bepaal voor jezelf wanneer je hierop ingaat en wanneer je met rust gelaten wil worden.

 

2. Goed is ok
Dit is vooral een tip voor de perfectionisten onder ons. Niet alles wat je doet, maakt, schrijft en onderneemt hoeft perfect te zijn. Jezelf voortdurend willen overstijgen, kan soms meer kwaad dan goed doen. Oog hebben voor de details is goed, maar uren het internet afschuimen op zoek naar die ene perfecte foto voor in je powerpoint is niet bepaald efficiënt.

 

3. Mens sana in corpore sano
Zorg voor voldoende beweging. Probeer wekelijks aan sport te doen. Lichaamsbeweging zorgt voor extra zuurstoftoevoer en tijdens het sporten komen endorfines in de hersenen vrij die rustgevend werken en resulteren in positieve anti-stresseffecten. Bovendien zorgt sporten ervoor dat je je zorgen even opzij kan zetten en erna heb je misschien een nieuwe, frisse kijk op de dingen.

 

4. Praat met iemand
Wanneer het te veel wordt, ga er dan over praten met een goede collega, vriend of vriendin. Praten helpt om zaken te verduidelijken en scherp te stellen. Bovendien kan de ander een nieuw perspectief aanreiken voor je problemen. Bespreek ook elkaars sterktes. Doe waar je goed in bent. Zaken waar je niet goed in bent, vragen veel meer tijd en energie. Spreek af met collega’s om het werk te verdelen en zo optimaal ieders talenten op de werkvloer te benutten.

 

5. Zoek iets dat je ontspant
Durf tijd nemen voor jezelf. Las een moment in waar je met niemand rekening hoeft te houden en je iets kan doen dat je echt ontspant. Neem een warm bad, lees een ontspannende roman, bekijk een aflevering van je favoriete tv-serie,…

 

Dinsdag 29 Oktober 2013 om 10:27

Tim De Maesschalck