5 voedingsstoffen die je helpen beter te presteren

Gezonde voeding kan de productiviteit op de werkvloer met 20% verhogen, dat becijferde de Wereldgezondheidsorganisatie. Waarop moet je letten? En wat kan je eten om als een professionele superman/vrouw voor de dag te komen ?

5 voedingsstoffen die je helpen beter te presteren

Gezonde voeding kan de productiviteit op de werkvloer met 20% verhogen, dat becijferde de Wereldgezondheidsorganisatie.In zijn boek 'Food at work: workplace solutions for malnutrition'  gaat auteur Christopher Wanjek nog een stapje verder. Hij stelt zelfs dat heel wat problemen rond productiviteit op de werkvloer te herleiden zijn tot een slecht voedingspatroon. Wat kan je eten om als een professionele superman/vrouw voor de dag te komen?

 

Efficiënter werken dankzij je voeding: 5 tips

 

1. Vis stimuleert je hersenen

Een klassieker is vis omdat die rijk is aan Omega-3 vetzuren die de werking van je brein positief beïnvloedt. Ook zouden Omega-3 vetzuren op lange termijn het risico op beroerte en dementie verminderen.

 

2. Dankzij chocolade geen concentratiedip

Ook een stukje zwarte, pure chocolade zou helpen om je cognitieve vermogens op peil te houden. Chocolade bevat ook een dosis cafeïne, een natuurlijke concentratiebooster.

 

3. Noten beschermen je tegen schadelijke stoffen

Noten mogen eveneens - met mate - op je menu staan omdat het natuurlijke vitamine E-bommen zijn boordevol antioxidanten die je lichaam beschermen tegen zogenaamde vrije radicalen, schadelijke stoffen die je lichaam aanmaakt en die ontstaan als bijproduct van de stofwisseling maar ook door schadelijke omgevingsinvloeden zoals luchtvervuiling of ook geneesmiddelen.

 

4. Granen bevorderen de darmtransit, ideaal bij een zittend beroep

Ook het eten van volwaardige granen heeft een positief effect op je lichaam. Volkorengranen bevatten immers veel vezels en hebben daardoor een gunstig effect op 'luie' darmen maar bevorderen bijvoorbeeld ook op een natuurlijke manier de darmtransit, ideaal wanneer je een 'zittend' beroep hebt. Minstens drie porties volkorengranen per dag eten zou het risico op hart- en vaatziekten gevoelig verminderen.

 

5. Blauwbessen verhogen je weerstand

Ook sterk gekleurd fruit zoals bijvoorbeeld blauwbessen hebben een beschermende werking op je lichaam omdat ze boordevol antioxidanten zitten. Een glaasje rode wijn zou op dat vlak eveneens wonderen doen, alhoewel je baas daar mogelijk niet echt mee akkoord zal gaan.

 

Zittend beroep: 1,8 calorieën per minuut

Betekent dit dan dat we allemaal hetzelfde dienen te eten om zo een gezonde flux te genereren in het bedrijf waar we aan de slag zijn? Zeker niet.

Vandaag is het merendeel van de actieve bevolking werkzaam in een 'zittend' beroep. Wanneer je weet dat iemand op kantoor aan zijn bureau zittend zowat 1,8 calorieën per minuut verbrandt en dat afweegt tegen hetgeen een gemiddeld mens per dag zoal naar binnen speelt dan is de oorzaak van dat kilootje meer snel gevonden. Het is vaak echter geen kwestie van te veel eten, het is gewoon een kwestie van onvoldoende verbranden. Iemand die bijvoorbeeld met fysieke arbeid in de weer is zoals een metser, een dakwerker,... verbruikt per minuut al snel 5 tot 10 calorieën.

 

Gezond eten hangt dan ook nauw samen met de beroepsactiviteit die je uitoefent. Kwestie is om de juiste balans te vinden tussen wat je eet en wat je professioneel doet.

 

Koffie heeft ook voordelen

Laat je echter niet alles aanpraten. Neem nu bijvoorbeeld een kopje koffie, het merendeel van de mensen begint de dag nooit zonder. Alles wat met overdaad heeft te maken leidt meestal niet tot veel goeds maar met mate genieten van dingen kan zelden kwaad, ook met koffie is dat niet anders. Wanneer je dagelijks een tweetal kopjes (kwaliteits)koffie drinkt, dan heeft dat zo zijn voordelen. Zo zou een matig gebruik van koffie helpen bij het bestrijden van hoofdpijn, een positief effect hebben op de leverwerking maar ook de reactiesnelheid en andere cognitieve aspecten verbeteren. Voorts zou koffie ook helpen tegen vergeetachtigheid en op lange termijn het risico op Alzheimer, de ziekte van Parkinson en diabetes type 2 verminderen.

Dinsdag 19 Juni 2012 om 14:24

Pascal Dewulf