6 tips om stiekem te ontspannen op het werk

Je werkplek kan behoorlijk wat stress met zich meebrengen. Gelukkig kan je je daartegen wapenen met discrete ontspanningsmomenten. Enkele ideetjes!

6 tips om stiekem te ontspannen op het werk

1. Adem

Wanneer je onder stress staat, zal je merken dat je sneller en korter gaat ademhalen. Die cyclus kan je doorbreken door langer en bewuster adem te halen. Je stressniveau zal erdoor naar omlaag gaan, het is gewoon een natuurlijke reactie van je lichaam. Praktisch: adem diep in, houd je adem even vast en blaas dan rustig en gecontroleerd weer uit. Herhaal die oefening discreet een aantal keer.

 

2. Kijk in de verte

De hele tijd op je computerscherm zitten staren, bezorgt je onbewust heel wat stress. Kijk daarom geregeld eens in de verte: naar buiten, naar het plateau waar je aan de slag bent of, waarom niet, naar andere collega's. Kijk niet alleen, beweeg je ogen ook zachtjes maar bewust van links naar rechts, van boven naar beneden en weer terug. Dat helpt immers om de verkramping van je oogspieren tegen te gaan, een typisch fenomeen van waaruit spanningshoofdpijn ontstaat. Zoals gezegd: wanneer je aan 'oogbollengymnastiek' doet, doe dat dan op een soepele, zachte manier. Zo wek je geen argwaan bij je collega's en ontzie je tegelijkertijd ook je oogspieren.

 

3. Schud de stress van je af

Laat je handen onder je bureautafel hangen en wapper er discreet mee. Vergeet ook niet je vingers mee te bewegen. Maak schuddende bewegingen alsof je de opgehoopte stress uit je armen en handen schudt. Opgelet, dit is meer dan een mentale oefening. Het opgehoopte melkzuur dat er voor zorgt dat je een stram gevoel ervaart in je ledematen en spieren wordt zo ook effectief afgebroken.

 

4. Gun je rug een beetje rust

Je rug en schouders regelmatig rust gunnen, is cruciaal om niet onder spanning te komen staan. Praktische oefening: zit recht met je voeten op de grond. Houd je armen op je bovenbenen, handen richting de knieën.  Adem diep in en trek tegelijkertijd je schouders op alsof je een 'ik weet het niet-gebaar' maakt met je schouders maar dan op een meer uitgesproken manier. Houd je schouders vervolgens in de hoogste positie, wacht eventjes en adem vervolgens weer uit waarbij je je schouders opnieuw laat zakken. Rustgevend effect verzekerd.

 

5. Haal koffie, thee of water voor je collega's

Het lijkt een complete tegenstrijdigheid om je stressniveau naar beneden te halen door je uit te sloven voor je collega's maar niets is minder waar. Je baas en collega's zullen instemmend knikken en de korte wandeling tot bij de koffiemachine brengt je lichaam even op gang en reset je geest. Wanneer je vervolgens een glimlach krijgt van collega's of baas, een bedankje,... dan heeft dat een positief effect op je mentale toestand. Een win-win situatie dus.

 

6. Rek jezelf uit

Jezelf uitrekken op het werk, je kan er maar beter discreet mee zijn vooral wanneer je baas of collega's in de buurt zijn. Het is niet bepaald sociaal aanvaard gedrag en al helemaal niet op het werk. Kan je het ongemerkt doen, ga er dan toch voor want de heilzame effecten van jezelf even flink uitrekken worden zwaar onderschat. Het zorgt er immers voor dat je spieren en gewrichten even worden opgespannen waarna een grote ontspanning volgt. Het heilzame effect op geest en lichaam is onmiddellijk merkbaar en je energiepeil krijgt een boost.

Maandag 6 Mei 2013 om 16:47

Pascal Dewulf