7 atypische strategieën om je droombaan te veroveren

Je droombaan bekomen, dat kan je op heel wat manieren. Wij geven jou alvast een aantal atypische strategieën mee met een hoge succesfactor.

7 atypische strategieën om je droombaan te veroveren

1. Geef een belletje

Het lijkt vanzelfsprekend maar slechts weinig sollicitanten durven het aan om even telefonisch af te stemmen met de rekruteerder tijdens het sollicitatieproces. Durf jij dat wel dan kan je er van op aan dat je geheid een streepje voor hebt op het overgrote deel van de andere kandidaten. Ook de rekruteerder zal die directe aanpak gegarandeerd op prijs stellen. Zo'n telefoontje geeft immers blijk van initiatief en maturiteit.

 

2. Maak een grafisch cv

In plaats van een grijze letterbrij kan je het ook eens proberen met een grafisch cv, ook wel infographic genoemd. Websites als Resumup of ook Vizualize.me maken het je alvast erg gemakkelijk middels een aantal grafische sjablonen die je gewoon even aanpast met je eigen gegevens en naar eigen smaak. Je kan er donder op zeggen dat zo'n cv er zal uitsteken.

 

3. Wie schrijft die blijft

Heb je in het verleden in je vakgebied papers gepubliceerd in kranten, boeken of in online bronnen ? Voeg dan een kopij van die publicaties bij je cv. De rekruteerder is immers altijd op zoek naar je verwezenlijkingen en die publicaties vormen daar een belangrijk onderdeel van. Ze zeggen alvast honderd keer meer dan de droge kost die doorgaans in cv's wordt opgevoerd.

 

4. Ga voor een tijdelijke baan bij je droombedrijf

Het kan niet altijd onmiddellijk in de (professionele) roos zijn. Kan je via een tijdelijke baan voet tussen de deur krijgen bij je droombedrijf, ga daar dan voor. Het geeft je alvast een kans om te laten zien wat je waard bent. Voor je er erg in hebt, ligt er mogelijk een vast contract voor je klaar.

 

5. Sterk merk

Maak van jezelf een sterk merk. Begin met een knappe website met als webadres je eigen naam (en familienaam) en plaats daarop al je verwezenlijkingen, anekdotes van de bedrijven waar je werkte, een videoboodschap van één van je vorige collega's/bazen over jou, lijst je bijzondere vaardigheden op via bijvoorbeeld een infographic, deel professionele wetenswaardigheden en laat via je website ook zien dat je je weg vindt binnen online professionele netwerken,... Stuur vervolgens een e-mail met een prikkelend onderwerp naar een werkgever waar je aan de slag wil en voeg in de body van de e-mail een leuke en aanklikbare foto toe die de rekruteerder naar jouw website brengt. Een blijvende indruk gegarandeerd.

 

6. Maak een online advertentie

Een verlengstuk van je merkidentiteit kan erin bestaan dat je online een advertentie in mekaar bokst, doorklikbaar naar bijvoorbeeld je persoonlijke website. Op professionele netwerken als LinkedIn is zo'n advertentie doorgaans bijzonder efficiënt. Je maakt als het ware reclame voor jezelf en je wordt op die manier erg zichtbaar. Opgelet: verdiep je eerst in de materie van zo'n online advertentiesysteem. Best is eigenlijk dat je je op dat vlak laat bijstaan door een expert die jou op weg helpt met je advertentie en dat binnen de perken van het budget dat je zelf wil voorzien. Bottom line: reclame is vandaag niet langer enkel weggelegd voor de grote jongens en meisjes in de reclamewereld. Ook jij kan er je voordeel mee doen. Het verschil tussen duizenden cv's die online staan te wachten om gevonden te worden of ééntje dat plots voor de neus van een potentiële rekruteerder opduikt via een advertentie, het maakt een wereld van verschil.

 

7. Ga naar een feestje

Je zou er van verbaasd staan hoeveel mensen aan een baan raken door gewoon iemand te ontmoeten op een feestje. De sfeer is er vaak ongedwongen, je krijgt de mogelijkheid om op een informele manier met mekaar kennis te maken en al snel praat je er met iemand over gemeenschappelijk professionele interesses. De kracht van dat soort informele networking is dan ook niet te onderschatten. The proof of the pudding is in the eating: volgens een recent rapport van een toonaangevende Amerikaanse televisiezender raakt gemiddeld zowat 80% van werkzoekenden via zijn of haar direct (of indirect) netwerk aan een job. 

Dinsdag 21 Januari 2014 om 10:52

Pascal Dewulf