7 cruciale etiquette tips om een jobinterview met glans te doorstaan

Sommigen noemen het savoir-vivre, anderen bestempelen het als etiquette. Beiden staan voor een reeks beleefdheids- en gedragsregels die je als mens maar ook als starter of doorgewinterde professional moet hanteren om bijvoorbeeld een goede beurt te maken tijdens een jobinterview.

7 cruciale etiquette tips om een jobinterview met glans te doorstaan

1. Je maakt maar één keer een eerste indruk
Je sollicitatiegesprek begint al wanneer je het gebouw van je toekomstige baas binnen stapt. Wees zelfverzekerd, vriendelijk en hartelijk. Je weet nooit wie je tegen het lijf loopt. Ook in de lift richting je afspraak ben je tegemoetkomend en alert tegenover de andere mensen die met jou samen in de lift staan. Ontmoet je andere sollicitanten, begroet ze dan warm en geïnteresseerd. Een goede indruk nalaten is alles.

 

2. Meet and greet
De kunst van het begroeten moet je onder de knie hebben. Die kunst bepaalt immers hoe jij voor de dag komt: je zelfzekerheid, je houding maar ook je présence zijn op dat vlak cruciale elementen. Bewaar een open houding tijdens je begroeting, geef een kordate handdruk, glimlach en maak oogcontact.

 

3. De gouden handdruk
Er is al heel wat gezegd en geschreven over de handdruk. Je moet die dingen niet overschatten maar ook niet onderschatten. Wanneer je het kantoor van je toekomstige baas binnenloopt, reik dan zelf de hand voor een handdruk. Het geeft aan dat je initiatief neemt naar mensen toe. Een handdruk is in het beste geval een symbolische daad om te zeggen dat je op dezelfde golflengte zit met je gesprekspartner. Soms kan handjes schudden echter ook een teken van dominantie/ondergeschiktheid worden. Vermijd dit soort lichamelijke stratego.

 

4. Zitten of staan
Wanneer je je gesprekspartner hebt begroet, wacht je om te gaan zitten tot hij of zij het signaal geef dat het kan. Plof niet uit eigen beweging in een stoel. Dat geeft een zeer nonchalante indruk.

 

5. Mobieltje op stil
Geen grotere afknapper tijdens een boeiend gesprek dan je mobieltje dat één of ander belsignaal geeft. Ben je op dreef tijdens een sollicitatiegesprek, zorg dan ook dat dit zo blijft door je mobieltje op voorhand in stille modus te plaatsen.

 

6. Exit strategy
Savoir-vivre betekent dat je je wereld kent. Maak aan het eind van je sollicitatiegesprek daarom gerust ook een praatje. Het geeft aan dat je maturiteit bezit en dat je je over de stress en de ongemakkelijke vragen van het interview kan heen zetten. Je gesprekspartner zal dat appreciëren.

 

7. Keep in touch
Nog zo'n etiquette opsteker is dat je na een sollicitatiegesprek in contact blijft met je gesprekspartner. Pleeg eens een kort telefoontje, stuur een e-mail,... Kortom, laat op een beleefde manier van je horen en koppel terug over het sollicitatiegesprek.

Maandag 27 April 2015 om 14:58

Pascal Dewulf

// //
// // //
// // // //