7 manieren om snel gevonden te worden door een potentiële werkgever

Wanneer je op zoek gaat naar een job, is het belangrijk dat je zichtbaar bent voor potentiële werkgevers. Met deze tips zit je op dat vlak alvast gebeiteld.

7 manieren om snel gevonden te worden door een potentiële werkgever

Maak je eigen website

Probeer het eens met 'janjanssens.be' (waarbij je janjanssens.be uiteraard vervangt door jouw naam). Laat je desnoods bijstaan door een technisch geschoold iemand om je site zoekmotor-vriendelijk te maken en kieper er vervolgens alle professionele info over jezelf op: specialisaties, gezochte jobs, cv, projecten, bijzondere opleidingen en interesses. Gegarandeerd wanneer een potentiële werkgever op het net grasduint dat hij je zal vinden.

 

Creëer je eigen merk

Jij bent een merk. Of zo zou je jezelf toch moeten zien. Sterker nog: bedoeling is dat je bij een potentiële werkgever er als het beste merk uitkomt. Dat doe je door je op een professionele manier te profileren: strak in het pak, duidelijke visie, naamkaartjes,...

 

LinkedIn influencer

LinkedIn doet het nog steeds uitstekend onder professionals. Transformeer op het populaire professionele netwerk van een passief gebruiker naar een influencer. Dat is iemand die trends maakt, niet volgt. Dat doe je onder meer door je gespecialiseerde kennis uitvoerig met anderen te delen.

 

Gebruik sleutelwoorden in je digitaal cv

Doe het zoals de marketeers het doen voor hun reclamecampagnes. Maak in je cv gebruik van sleutelwoorden. Jij doet dat in jouw geval door sleutelwoorden te gebruiken die rekruteerders associëren met de functie(s) die jij als professional ambieert.

 

Bekijk de dingen omgekeerd

Stuur niet zo vaak als mogelijk je cv uit naar zoveel als mogelijk potentiële werkgevers. Steek die energie erin om jezelf online zodanig te profileren dat werkgevers naar jou gaan uitkijken. Zorg dat je zoveel als mogelijk aanbevelingen verzamelt en plaats die op je site, op LinkedIn en gooi eens een visje op op je Facebook muur over je recente professionele verwezenlijkingen. Alle kanalen zijn goed om jou om te turnen in een witte raaf en zo meer zichtbaar te worden voor potentiële werkgevers.

 

Leg de juiste accenten

Laat vooral zien wat je al hebt gerealiseerd, niet zozeer wat je nog van plant bent. Alhoewel dat natuurlijk mag wanneer je plannen ambitieus zijn. Het is in elk geval stukken beter dan wanneer je gewoon aangeeft dat je ambitieus bent zonder meer. Rekruteerders ontdekken graag snel de meerwaarde die jij voor hen kan hebben.

 

Spring eruit

Wees niet bevreesd om atypisch te zijn tussen alle andere professionals op zoek naar werk. Maak je cv eens wat aparter via een originele layout of een verrassende inhoud. Vermijd clichés als gedreven, ambitieus, creatief, strategisch en verantwoordelijk. Het zijn woorden waar haast elk cv bol van staat. Rekruteerders zijn er zelden van onder de indruk. 

Dinsdag 5 September 2017 om 12:0

Pascal Dewulf

// //
// // //
// // // //