7 manieren om stress geen kans te geven

Er gaat bijna geen dag meer voorbij of we lezen artikelen over het groeiende aantal burn-outs in alle beroepsgroepen. De jongste weken vernamen we zo dat ook leraars en artsen er ook niet vrij van zijn. Ook jij waakt er dus best over dat de stress je niet ziek maakt.

7 manieren om stress geen kans te geven

We geven je alvast 7 tips mee waarvan wetenschappelijk is bewezen dat ze efficiënt werken om je een echt ontspannen gevoel te bezorgen. Onder het motto “voorkomen is beter dan genezen” kan je ze dus maar beter beginnen toe te passen. Natuurlijk niet allemaal tegelijk. Dat spreekt!

 

1. Zet je telefoon uit

Volgens onderzoek van onder meer de British Psychological Society krijgen mensen ontzettend veel stress door constant hun telefoon te willen checken. Natuurlijk heb je dat instrument nodig voor je job en om snel informatie te vinden. Maar je wereld zal heus niet vergaan als je eens een dag niet op de hoogte bent van wat je Facebookvrienden allemaal uitspoken. 

 

2. Kijk naar iets waarmee je kan lachen

Van lachen weten we al een tijdje dat we er gelukkiger van worden. Het zorgt er ook voor dat we minder last hebben van stress. Er circuleren op Youtube grappige filmpjes genoeg, maar je kan ook je computer of tablet afzetten en gewoon eens bewust naar een grappige komedie op televisie kijken.  

 

3. Volg yoga of tai chi

Je hebt het ongetwijfeld in Oosterse landen al gezien: mensen die in alle vroegte hun tai chi oefeningen doen. En dat helpt net als yoga echt om de stress te bedingen. Met yoga controleer je je ademhaling en breng je je lichaam in houdingen die je spieren ontspannen. Dit bestrijdt vermoeidheid, depressie en angst. In een onderzoek bij vijftig geneeskundestudenten ontdekten onderzoekers dat yoga tot betere examenresultaten leidt. De oorzaak hiervan werd gezocht in een hogere concentratie, lagere irritatieniveaus en een positievere kijk op het leven, allemaal als gevolg van het beoefenen van yoga.

 

4. Steek een kauwgom in je mond

Eenvoudiger kan haast niet, maar toch: uit onderzoek blijkt dat het kauwen van kauwgum goed is tegen stress en je concentratie verhoogt. Het verlaagt namelijk de hoeveelheid cortisol – bekend als het stresshormoon - in je speeksel. Er wordt wel eens beweerd  dat sir Alex Ferguson – de succesrijkste voetbalmanager ooit  en een notoire liefhebber van kauwgom – zijn stress onder controle hield door constant te kauwen. Johan Cruijff zocht een alternatief in lolly’s en Michel Preud’hommee in snuiftabak, maar dat is kennelijk minder efficiënt dan kauwgom.

 

5. Maak een gewoonte van spontane ontspanning

Leer jezelf een routine aan om te ontspannen vlak voor een activiteit die stress veroorzaakt. In zijn boek ‘The Art of learning’ beschrijft Josh Waitzkin deze truc als "spontane ontspanning". Als routine mag je zelf iets kiezen waar je lekker ontspannen van raakt. Een warm bad, even naar muziek luisteren, op een bankje zitten in het park, enzovoort. Als je eenmaal die gewoonte hebt aangekweekt, kan je je stressniveau veel beter onder controle houden.

 

6. Eet chocolade

Volgens Anna Magee, auteur van het boek ‘The de-stress diet’ is 40 gram donkere chocolade per dag een goede manier om stress te lijf te gaan omdat de chocolade beta-endorfines aanmaakt in de hersenen die ook bekend staan als “vrolijke stoffen”.

 

7. Kus je lief

Diverse onderzoeken hebben er al op gewezen dat zoenen en vrijen een bijzonder doeltreffend zijn om de stress te bestrijden. Bij zoenen komt immers het hormoon oxytocine vrij den dat is een efficiënte bestrijder van het stresshormoon cortisol. 

Dinsdag 14 Januari 2014 om 11:6

Geert Degrande