7 tips om hoog te scoren op een jobbeurs

Jobbeurzen zijn een ideaal platform om snel aan een geschikte job te raken. Je hebt er rechtstreeks contact met potentiële werkgevers, er is plaats voor een babbel in een ongedwongen sfeer en je krijgt snel zicht op heel wat bedrijven.

7 tips om hoog te scoren op een jobbeurs

Maar zoals dat altijd gaat met beurzen, krijgen ze er doorgaans ook heel wat mensen over de vloer. De boodschap is om er dus uit te springen. Met deze tips scoor je gegarandeerd op een jobbeurs.

 

1. Maak je huiswerk

Vlooi op voorhand uit welke bedrijven aanwezig zullen zijn op een jobbeurs. Dat doe je best via de website van de desbetreffende bedrijven of via Google. Uiteraard moet je niet op de hoogte zijn van elk detail van ieder bedrijf op de jobbeurs maar toch probeer je best wat te ontdekken over bijvoorbeeld de bedrijfscultuur om maar wat te zeggen. Jouw rondje opzoekingswerk laat je gelijk ook toe om in te schatten welke bedrijven het best passen bij je persoonlijke aspiraties. Het geeft je echter ook een streepje voor op de rest van de beursgangers wanneer je context gerichte vragen kan stellen aan potentiële werkgevers.

 

2. Update je (online) CV

Zonder CV toekomen op een jobbeurs is als een autorace willen winnen zonder racewagen. Je CV is immers je ultieme wapen op zoek naar je droomjob. Zorg dus dat je cv (zowel offline als online) up to date is en druk het vervolgens af in voldoende exemplaren. Bij bedrijven met een digitale filosofie kan je een naamkaartje achterlaten met daarop het webadres van je online cv. Creativiteit is de boodschap om het verschil te maken op een jobbeurs

 

3. Open je professionele wereld

Het is makkelijk voor de grote namen te gaan. Iedereen wil mogelijk werken bij Google, Facebook,... Open daarom je professionele wereld en kijk ook uit naar kleinere bedrijven die gepassioneerd bezig zijn met hun business. Het voordeel van die kleinschaligheid is dat je doorgaans ook een bredere verantwoordelijkheid zal krijgen. Zo bouw je gelijk een brede basis uit en hoef je ook niets in te boeten aan professionele passie.

 

4. Wees een professional

Een jobbeurs is geen uitje naar een pretpark. Laat je gerafelde jeans en t-shirt met opdruk van je favoriete popgroep dus thuis en hijs jezelf in een maatpak (das incluis) of mantelpak. De manier waarop je je vestimentair profileert, bepaalt immers nog altijd voor een belangrijk stuk of je bij de eerste indruk al dan niet in de smaak zal vallen bij een potentiële werkgever.

 

5. Vragenronde

Zoals steeds komt het ook op een jobbeurs, na de gebruikelijke kennismaking, tot een moment dat er mogelijk een kort interview volgt. Bereid je daarop voor zoals je dat bij een standaard sollicitatiegesprek ook zou doen. Loop het lijstje met meest gestelde vragen op voorhand af zoals 'Waarom wil je bij ons aan de slag?', 'Waar zie jij jezelf over vijf jaar?' of ook 'Wat zijn je sterktes/zwaktes?' en zorg dat je op dit soort vragen in gedachte al ruwweg een antwoord hebt geformuleerd. Verval daarbij echter niet in artificiële, clichématige uitlatingen maar probeer om zo authentiek mogelijk te zijn.

 

6. Jacht op visitekaartjes

Op een jobbeurs is het belangrijk dat je mensen leert kennen maar ook dat zij jou leren kennen. Ga er daarbij niet van uit dat rekruteerders na een jobbeurs zich jou zeker nog voor de geest zullen kunnen halen omdat je een gesprek met hen had. Uitwisselen van visitekaartjes is dus de boodschap. Zorg dat je een professioneel visitekaartje van jezelf hebt (je kan zo'n visitekaartje in een vingerknip ook online in mekaar zetten) maar ook dat je het visitekaartje bemachtigt van diegene waarmee je een gesprek hebt gehad. Zo kan je achteraf het sollicitatieproces zelf aansturen met bijvoorbeeld een follow-up e-mail.

 

7. Neem (figuurlijk) de lift

Een elevator pitch is in marketing middens een typisch begrip dat staat voor een presentatie m.b.t. een idee van een product, service of project aan een mogelijke klant. De naam 'elevator pitch' geeft de tijdsduur weer waarin een lift van de onderste naar de bovenste verdieping gaat, in ongeveer 30 seconden tot 2 minuten. Dat is de tijd dat zo'n agentschap doorgaans heeft om zijn boodschap succesvol tot bij de klant te brengen. Doe voor zo'n jobbeurs net hetzelfde: maak een elevator pitch van jezelf en zet daarin je unique selling proposition in de kijker. Met andere woorden: welke kwaliteiten onderscheiden jou van de rest ? Heb een verhaal over jezelf waardoor een potentiële werkgever wordt geprikkeld. Maak het een verhaal van maximum twee minuten. 

Dinsdag 28 Januari 2014 om 11:24

Pascal Dewulf