7 tips om je LinkedIn profiel 2016 proof te maken

Je LinkedIn profiel kan je best regelmatig een update bezorgen, kwestie van het actueel en inspirerend te houden. Met deze tips maak je ook jouw profiel alvast 2016 proof. 

7 tips om je LinkedIn profiel 2016 proof te maken

Maak je profiel mobiel

Zowat 55% van alle verkeer op LinkedIn komt via smartphones, tablets, ... on the move. Zorg er dan ook voor dat je profiel er goed uitziet voor alle potentiële connecties/collega's/werkgevers die via hun mobiele toestellen jouw profiel raadplegen. Dat kan je bijvoorbeeld al doen door je profielteksten (CV, ...) te beperken tot de essentie. Less is more, zeker op een scherm een smartphone of tablet.

 

Zorg voor een professionele profielfoto

Het belang van een professioneel ogende profielfoto kan niet worden onderschat. Uit onderzoek van LinkedIn zou immers blijken dat profielen met een degelijke, professionele foto tot veertien keer meer worden bekeken dan amateuristische plaatjes. Zorg dan ook voor een heldere, duidelijke en frontale foto van jezelf, bij voorkeur tegen een witte achtergrond. Zorg ook dat je netjes gekleed bent op de foto.

 

Verzamel aanbevelingen

LinkedIn beschikt over een enorme troef om jezelf in de kijker te zetten: aanbevelingen. Je klikt een aantal van je vaardigheden aan en vervolgens kunnen andere mensen jou voor die vaardigheden gaan aanbevelen. Moraal van het verhaal: niemand is nog echt geïnteresseerd over wat jij van jezelf vertelt. Ze zijn daarentegen eens te meer geïnteresseerd in wat anderen over jou vertellen. Voor jezelf is het bovendien een fantastische graadmeter om uit te vlooien waar je echt goed in bent, als je daar zelf nog niet was achter gekomen.

 

Verbeter jouw profiel

LinkedIn hecht enorm veel belang aan de volledigheid van jouw profiel. Zorg er dan ook voor dat dat compleet is. Hoe vollediger jouw profiel, hoe vaker LinkedIn jouw immers zal tonen in zoekresultaten. Aarzel dan ook niet om de 'Verbeter jouw profiel' knop te gebruiken om zo je vindbaarheid op LinkedIn drastisch te verhogen.

 

Haal het beste uit je functietitel(s)

Zeg niet zomaar 'Marketing Manager', maar bijvoorbeeld wel 'Outbound Marketing Strategy Manager' indien dat uiteraard van toepassing is op jou. Werk ook met verticale streepjes zodat je alternatieve benamingen voor je functietitels kan gebruiken op één en dezelfde lijn, zoals bijvoorbeeld  'communicatieadviseur | communicatietrainer | communicatieplanner.

 

Promoot je Linkedin profiel op andere platformen

What happens on LinkedIn, stays on LinkedIn? Anno 2016 is dat niet langer van toepassing. Wees dan ook niet beschroomd om op Facebook, in je contactgegevens, ... een rechtstreekse link te vermelden naar je LinkedIn profiel.

 

Werk aan jouw personal branding

Heb je zopas een interessant E-Book uitgebracht of een interessante blog opgestart? Deel dat dan met de rest van de LinkedIn gemeenschap of share het nieuwsje naar andere netwerken. Het verhoogt niet enkel jouw populariteit, je werkt zo ook actief aan jouw personal branding. Jezelf als merk verkopen, het klinkt raar, maar het werkt echt. 

Zondag 5 Juni 2016 om 14:30

Pascal Dewulf

// //
// // //
// // // //