7 tips om van bloggen je job te maken

Het aantal blogs in Vlaanderen lijkt zich maar op te stapelen. Wist je dat bloggen voor enkelen uitgroeit van een hobby of uitlaatklep tot een voltijdse job?
Wij lijsten even de tips op voor wie ambitie heeft:

7 tips om van bloggen je job te maken

1. Blog over wat je weet
Begin geen blog over tuinieren als je laatste kamerplant eindigde in een zielige kluit aarde. Blog over iets wat je passioneert, zoals films uit de jaren 30, een bepaalde stad of Oost-Europese kantklostechnieken, om maar iets te noemen… Denk goed na over wat je boodschap of je doel is.

2. Kies een duidelijke stijl
Zorg voor een herkenbaar logo, een naam die blijft hangen en een ‘huisstijl’ die bij je past. Zorg dat je de juiste zoektermen en ‘tags’ gebruikt om potentiële volgers naar je blog te lokken.

3. Wees een sociaal beestje
Social media is de tool om aan volgers te komen. Maak een Twitter, Facebook en Instragram account aan en zend je boodschap de wereld in. Let er wel op dat geïnteresseerde lezers naar je blog geleid worden om de volledige post te lezen, social media dient enkel als teaser.

4. Durf (juist) investeren
Kom niet in de verleiding om meteen een nieuwe laptop, dure website, ergonomische bureaustoel en smartphone aan te kopen omdat ‘je over een maand toch geld verdient met het bloggen’. Waar je best wel in investeert, is een klein bedrag om een goeie domeinnaam vast te leggen of een (niet te dure) grafisch ontwerper.

5. Heb geduld
De freebies of het grote geld zullen niet meteen binnen komen rollen… Vaak moet je maanden of jaren wachten voor je lezerspubliek aangegroeid is en bedrijven in jou willen investeren of op jouw blog willen adverteren.

6. Blijf kwaliteit leveren
In het begin zullen je bezoekersaantallen laag blijven. Geen nood, blijf vooral verder doen en boet niet in aan kwaliteit. Heb je het gevoel dat je tegen een muur zit te bloggen en er bijna niemand meeleest, hou dan punt 5 in gedachten.

7. Zoek partners
Is je lezerspubliek aangedikt en ben je binnen je bloggebied bekend/het aanspreekpunt/de referentie? Schrijf dan bedrijven aan om een samenwerking aan het gaan. Veel bedrijven hebben hier oren naar als er voor hen wat reclame tegenover staat. Let er wel op dat je achter het bedrijf staat.

Een voorbeeld van enkele goeie nicheblogs:

Een interessant boek over bloggen: ‘Het blogboek’, Kelly Deriemaeker, Uitgeverij Vrijdag, 2015

 

Maandag 13 April 2015 om 14:34

Eveline Janssens

// //
// // //
// // // //