8 basisprincipes van het nieuwe werken

Over het nieuwe werken is al veel gezegd en geschreven. Wil jij en/of je baas er ook mee aan de slag? Dan helpen deze basisprincipes jou/jullie alvast een flink stuk op weg.

8 basisprincipes van het nieuwe werken

1. Resultaatgericht werken

Het nieuwe werken gaat al lang niet meer over je uurtjes kloppen. Die oubollige aanpak heeft plaats gemaakt voor resultaatgericht werken. Dat betekent dat je baas jouw een opdracht geeft en een datum waarop die klaar moet zijn. Dan is het aan jou (en jouw collega's) om de klus te klaren. Uiteraard zijn niet alle jobs daarvoor geschikt, maar je zou er van versteld op hoeveel jobs die nieuwe aanpak wel van toepassing zou kunnen zijn.

 

2. Autonomie

Het nieuwe werken impliceert ook dat je de ruimte krijgt om zelf te bepalen hoe je tot het vooropgestelde resultaat kan komen.

 

3. Flexwerkplekken

In het nieuwe werken horen vaste werkplekken ook definitief tot het verleden. Het is dan ook aan je baas om jouw kantoor om te turnen tot een flexwerkplek waar iedereen naar hartenlust plaats- en tijdsonafhankelijk kan werken.

 

4. Coachen in plaats van sturen

Ook je baas zal een aantal knoppen in zijn hoofd moeten omdraaien. Zo zal hij onder andere zijn directieve stijl moeten inwisselen voor een coachende aanpak waarbij hij het beste uit jou en je collega's naar boven haalt.

 

5. Balans tussen werk & privé

Het gevaar met het nieuwe werken is dat je door de flexibele aanpak ervan vaak niet meer weet waar je werk ophoudt en je privéleven begint. Het is dan ook zaak van zowel je baas als jezelf om de lijn tussen die twee werelden te bewaken en in evenwicht te houden.

 

6. Close zijn met jouw collega's

Misschien was je het al maar het nieuwe werken impliceert eveneens dat je closer dan ooit bent met je collega's. Het feit dat je immers niet meer altijd fysiek in mekaars buurt werkt (ze hebben misschien andere uren of mogelijk zitten ze op een flexwerkplek ver bij jou vandaan), heeft als gevolg dat je professioneel alles van mekaar moet weten om ook in het nieuwe werken de productiviteit en continuïteit op peil te houden.

 

7. Digitale hulpmiddelen om samen te werken

Het nieuwe werken zorgt misschien dat je fysiek niet meer in mekaars buurt bent, maar dat neemt niet weg dat je ook dan nog efficiënt kan samenwerken. Jouw essentiële digitale instrumenten voor het nieuwe werken zijn onder andere: Skype (virtuele meetings, een snel overleg met een collega, ...) Dropbox (een gezamenlijke plaats om documenten uit te wisselen of om samen aan een presentatie te werken), Slack (om samen op projectbasis aan de slag te gaan), IFTTT (If This Then That) om bepaalde routinematige klussen uit je dagelijkse (digitale) leven te automatiseren en dies meer.

 

8. Duidelijke werkafspraken

Het feit dat je een pak meer vrijheid hebt met het nieuwe werken impliceert wel dat je duidelijke afspraken moet maken over wanneer je beschikbaar bent voor je collega's/baas (en omgekeerd) maar ook waar je bereikbaar bent.

Dinsdag 29 November 2016 om 13:0

Pascal Dewulf

// //
// // //
// // // //