Aan een succesvolle professionele carrière begin je best al vanop de schoolbanken

De verhalen van topondernemers die al als student aan hun ondernemingszin botvierden, zijn genoegzaam bekend. Richard Branson legde de kiemen van zijn Virgin-imperium toen hij op school begon met het uitgeven van een schoolkrant. Het lijkt in de huidige tijden meer en meer aangewezen om hun voorbeelden te volgen.

Aan een succesvolle professionele carrière begin je best al vanop de schoolbanken

Zelfs als je na je studies liever voor een groot bedrijf zou werken dan zelf je eigen onderneming te leiden, is er geen enkele reden waarom je het voorbeeld van deze ondernemende studenten  niet zou volgen. Vooral omdat vaste carrièrepaden steeds minder bestaan. Voor de twintigers van nu is de traditionele carrière sowieso een anachronisme aan het worden, want ze gaan werken in vast dienstverband steeds meer afwisselen met reizen, ondernemen en tijdelijke jobs. Als je op school al begint met je soepel aan te passen aan de omstandigheden die op je af komen, ben je tenminste goed voorbereid. Er zijn  minstens vier goede redenen om zo vroeg mogelijk te beginnen. We zetten ze even op een rijtje. 

 

1. Enorme kennisvijver 

Op school zit je aan de bron van een enorme kennis- en informatievijver. Alle databases en professionele software zijn er beschikbaar om bijvoorbeeld ook blogs en filmpjes te maken. Kennis is macht en nergens ben je in je jonge jaren zo dicht bij al die kennis als op school. Bovendien lopen er op en rond de campus honderden mensen met een onschatbare rijkdom aan knowhow. Docenten die betrokken waren bij spin offs, gastprofessoren die over heel wat praktijkervaring beschikkingen, ondernemers die af en toe komen getuigen…. Beschouw hen niet als übermensen uit een ontoegankelijke wereld, maar leg contacten, breng hen van je plannen op de hoogte en praat met hen. De kans is groot dat ook zij weer je in contact kunnen brengen met mensen met ervaring in andere domeinen en dat je zo eigenlijk nog tijdens je studietijd al enkele kilometers voorsprong neemt op je medestudenten die cantussen en ad fundums – hoe leerrijk ook die ervaringen mogen zijn – belangrijker vinden. 

 

2. Marktonderzoek kost op school niets

Stel dat je een product of dienst wil ontwikkelen waarvan jij denkt dat het grote publiek er iets kan aan hebben. Dan moet je, als je nog op school zit, geen eurocent uitgeven aan marktonderzoek, dat anders niet bepaald goedkoop is. Je bent op school immers omringd door duizenden potentiële consumenten en er is geen beter plaats dan de schoolomgeving om hen kennis te laten maken met wat je op de markt wil brengen. Je krijgt dadelijk de feedback waar grote bedrijven vaak handenvol geld moeten voor uittrekken. 

 

3. Proeftuin voor promotie en communicatie

Als je een product of dienst wil verkopen, zal je er ook reclame moeten voor maken. Als je nog op school zit, kan dat zonder dat het veel geld kost – en soms zelfs gratis – in de schoolkrant of op het radiostation van de school. Als je goede contacten hebt met de persdienst van je universiteit bijvoorbeeld, zou je ervan versteld staan hoe snel die informatie over jouw initiatieven wil overnemen. Ook voor de universiteit zijn positieve boodschappen over het ondernemende karakter van hun studenten immers een troef. 

 

4. Een ideaal kader

Als je kantoor- en vergaderruimte nodig hebt of een prestigieus kader om je product of dienst in de kijker te zetten, heb je dat ook op je school zomaar voor het rapen. Ook hier kan je als ondernemende student dus een win-win creëren waarvan je school of universiteit kan meeprofiteren. Ook als je na ondernemende studentenjaren niet meteen als zelfstandige ondernemer aan de slag wil, kan je tijdens je sollicitatiegesprekken –waarin “ervaring” hoe dan ook aan bod zal komen – verwijzen naar de initiatieven die je vanop de schoolbanken hebt opgezet. En dat geeft je zeker een streepje voor. 

Dinsdag 25 Maart 2014 om 10:50

Geert Degrande