De 5 moeilijkste momenten van een startende ondernemer

Wie een eigen onderneming uit de grond stampt, kiest voor een bestaan in onzekerheid. Geen wonder dus dat je als startende ondernemer flink wat moeilijke momenten doormaakt. Hoe verteerden de laureaten van de JCI- verkiezing ‘Vlaamse Jonge Ondernemer’ hun eerste maanden en jaren? En waarop beten ze hun tanden stuk?

De 5 moeilijkste momenten van een startende ondernemer

1. Je relatie staat onder druk

“De eerste zes maanden na de start van ons bedrijf, zal ik nooit vergeten”, zegt Stijn De Rammelaere van Profacts. “Uiteraard omwille van de spanning rond het moment waarop je de eerste klant zal binnenhalen. Maar misschien nog meer omwille van de druk die je vanuit je omgeving krijgt. Na enkele weken kreeg ik almaar meer de vraag of er al klanten waren en wanneer dat ondernemen geld zou opbrengen. Als je de zekerheid van een vaste baan hebt opgegeven om te ondernemen, zet dat, wellicht tenzij je samen met je partner onderneemt, onvermijdelijk je relatie onder druk. Het is erg belangrijk daar goed op voorbereid te zijn.”

 

2. Je moet leren loslaten

Als je met een eigen zaak start, heb je de touwtjes stevig in handen. Je kan over alles beslissen, gaande van de keuze van de naam en het logo, tot de meubels in je kantoor. Voor nogal wat starters is die vrijheid de reden om het erop te wagen. Maar als de onderneming groeit, komt onvermijdelijk het ogenblik waarop je moet delegeren en zaken uit handen geven. “En dat vond ik toch het zwaarste”, zegt Yves Maes van Containers Maes. “Loslaten is voor mij het moeilijkste geweest als jonge ondernemer.”

 

3. Je evolueert van ondernemer naar manager

“Als starter neem je veel beslissingen op buikgevoel. Vrijheid is je hoogste goed. Dan ben je echt de ondernemer”, vertelt David Houthoofd van Aquality Protect. “Maar als de organisatie groeit, wordt je rol steeds meer die van de manager. De manager verdringt noodgedwongen de ondernemer. Op het ogenblik waarop ik besefte dat ik mijn ondernemerspet moest ruilen voor die van een manager vroeg ik me toch af of ik wel goed bezig was.”

 

4. Je moet bepalen wat werknemers wel/niet mogen

Bij een startende onderneming is er ongebreideld enthousiasme. Maar naarmate het team groeit, ontstaan er frustraties. “Eigenlijk heeft ook een ondernemingen een levenscyclus”, zegt Timothy Desmet van Profacts. “En net zoals bij mensen zijn de puberteitsjaren niet gemakkelijk. Ook de medewerkers van het eerste uur tasten net zoals pubers de grenzen af. Het is niet gemakkelijk om dan in ge grijpen en te zeggen tot hoever ze precies kunnen gaan, zeker niet als ze bij de start heel enthousiast hebben meegeholpen. Maar toch moet dat gebeuren als je de controle niet wil verliezen.” 

 

5. Je moet van een groep een team maken

“Wij werken met een team met tal van nationaliteiten”, zegt Wim Van Hecke van Icometrix. “Mensen met een andere cultuur doen samenwerken is bijzonder boeiend, maar niet altijd gemakkelijk. Ik heb gemerkt dat het niet is omdat je een groep medewerkers hebt, dat ze ook automatisch als team handelen. Iedereen aan hetzelfde touw doen trekken is een hele opdracht.” 

Dinsdag 22 Juli 2014 om 12:18

Geert Degrande