Denk eraan: je onlinereputatie gaat je vooraf!

Het is een huizenhoog cliché, maar niettemin een waarheid als een koe: je hebt maar één kans om een eerste goede indruk te maken. Dat is niet alleen zo in het echte leven , maar zeker ook in het onlineleven, dat voor ieder van ons elke dag belangrijker is.  En op internet en de sociale media heeft die eerste indruk een enorme impact, want hij bepaalt of je als persoon succesrijk zal zijn of in het verdomhoekje zal terechtkomen.

Denk eraan: je onlinereputatie gaat je vooraf!

Tweede natuur

Googelen is onze tweede natuur. En dan hebben we meteen die eerste indruk over mensen die zo allesbepalend is.   Misschien ben je zonder het te beseffen door een negatieve eerste indruk al een nieuwe job, nieuw lief of een banklening misgelopen. Uiteraard  laat je ook nog die eerste indruk na bij persoonlijk contact. Maar op basis van wat anderen over jou vinden, is het best mogelijk dat dit persoonlijke contact er gewoon nooit komt.  Met andere woorden : je onlinereputatie gaat je voor.  Dat betekent dat je die goed en proactief moet beheren. Dat is meteen het grootste misverstand rond online reputatiemanagement (ORM):  nog te veel mensen denken dat je er enkel nood aan hebt om negatieve beeldvorming tegen te gaan. Het tegendeel is echter waar: je hebt er alle belang bij om mensen op een authentieke manier je verhaal te vertellen – voordat iemand anders het in jouw plaats  doet.

 

Voorkomen is beter dan genezen

Een slechte onlinereputatie kan je kansen doen missen in je persoonlijke en professionele leven.   Proactief voor een positieve beeldvorming zorgen, is dan ook de eerste opdracht van ORM. Maar dat belet niet dat je het inderdaad ook kan gebruiken om, als er al negatieve eerste indrukken zijn, het tij toch nog ten goede te keren en de impact van  negatieve links, schadelijke recensies of onjuiste inhoud  enigszins te verminderen.  Maar vergeet nooit dat voorkomen beter is dan genezen.

 

Stel je op als expert

Google jezelf op de computer of smartphone van iemand anders. Stel een Google Alert in op voornaam en familienaam. Dat geeft je een beeld van hoe je online overkomt, van de eerste indruk die anderen van jou krijgen. Wees ook niet bevreesd om eens te peilen bij anderen hoe hun eerste indruk is. Op basis van hun persoonlijke commentaar kan je eventueel wat bijsturen. Probeer daarnaast veel informatie te posten over je  expertisegebied. Hoewel iedereen in een handomdraai alle informatie kan vinden over om het even welk thema, zal je verbaasd zijn hoeveel mensen je eigenlijk een plezier doet door naar iets te verwijzen dat ze zelf nog niet kennen. Dat komt niet enkel je reputatie ten goede, maar met posts op LinkedIn kan je ook je netwerk van professionele contacten enorm uitbreiden. 

 

Dit is online absoluut not done

En een gouden raad is natuurlijk ook dat je online niet moet doen wat je ook in het echte leven niet zou doen.   Viraal nieuws met betrekking tot religie en politiek is een grote”no-go”. Andere zaken die je absoluut moet vermijden zijn de volgende: provocerende of ongepaste foto's of video’s, bijvoorbeeld met te veel bloot,  bewijzen van problematisch drinkgedrag of druggebruik, kwaadspreken over je vorige werkgever, over je partner of collega’s,  liegen over kwalificaties, slechte spelling en zinsbouw, crimineel gedrag, een onprofessionele schermnaam,  liegen over een afwezigheid, te actief of niet aanwezig in sociale media, te veel selfies en pochen met grote aankopen. Het zijn stuk voor stuk zaken die je reputatie ernstige schade kunnen toebrengen of helemaal aan diggelen kunnen rijten.

 

Hou in ieder geval goed voor ogen dat  online reputatiemanagement niet alleen gaat over brandjes blussen en het oplossen van problemen. Het gaat in de eerste plaats om proactief een positief beeld van jezelf te schetsen door  een authentiek en waardevol verhaal over jezelf  te vertellen aan de rest van de wereld.  Je kan op die manier een geweldig positieve impact tot stand brengen en een gigantisch mooie eerste indruk nalaten, zodat iedereen zonder dat ze je al in het echt hebben ontmoet als het ware blind met je wil trouwen.

Zondag 13 Mei 2018 om 16:30

Geert Degrande

// //
// // //
// // // //