Deze garantie heb je als je een tweedehandswagen koopt bij een garagist

Enkele maanden nadat je een tweedehandswagen aankocht, blijken er heel wat problemen mee te zijn. Kan je dan vragen dat de verkoper ze op zijn kosten voor je oplost? Op welke garantie heb je precies recht?

Deze garantie heb je als je een tweedehandswagen koopt bij een garagist

Om van en naar je eerste werk te kunnen rijden, koop je bij een garagist een tweedehandswagen. De leuke en trendy auto die je kocht, blijkt echter al snel technisch niet volledig in orde te zijn. Draai je in dat geval zelf op voor de herstellingkosten of kan je van de verkoper vragen dat hij de wagen op zijn kosten in orde brengt?
 

In principe twee jaar garantie

In principe heb je twee jaar garantie als je een tweedehandswagen koopt bij een garagist. Als je het gebrek opmerkt meer dan zes maand na de levering van de auto, dan moet je bij een discussie wel bewijzen dat het gebrek al bestond bij de levering. 

Deze regel geldt niet als je een occasiewagen koopt van een particulier. Een particuliere verkoper kan zijn aansprakelijkheid voor latere gebreken aan de wagen bovendien in grote mate uitsluiten in het contract dat hij met je afsluit. 
 

Maar vaak één jaar

Hoewel de wet je als koper in principe twee jaar garantie geeft, mogen professionele verkopers van tweedehandsgoederen met een koper overeenkomen dat de garantietermijn maar één jaar bedraagt. De meeste garages die tweedehandswagens verkopen doen dat ook.  Zij maken publiciteit met één jaar garantie, terwijl ze daarmee eigenlijk… je wettelijke rechten inperken.
 

Wat kan je vragen?

Als je problemen krijgt met je wagen tijdens de wettelijke garantietermijn dan heb jij de keuze om de wagen door de garagist bij wie je de wagen kocht hetzij te laten herstellen dan wel te laten vervangen.  Deze keuze mag niet onredelijk zijn. Veelal moet je dan ook aanvaarden dat de garagist-verkoper de wagen herstelt. Als een herstelling of vervanging niet mogelijk is, kan je vragen dat de koop ongedaan wordt gemaakt en je je geld terugkrijgt of je kan een prijsvermindering vragen.

Maandag 19 November 2018 om 18:30

Jan Roodhooft, advocaat (www.ra-advocaten.be)

// //
// // //
// // // //