Dit is waarom de CEO van Google nooit een presentatie met bullet points gebruikt (en waarom jij dat ook niet meer moet doen)

Wist je dat de CEO van Google nooit bullet point presentaties gebruikt? Daar heeft hij een goede reden voor en jij voortaan ook.

Dit is waarom de CEO van Google nooit een presentatie met bullet points gebruikt (en waarom jij dat ook niet meer moet doen)

Bullet point presentaties gaan al decennialang mee. Meestal komen ze op een voorspelbare witte achtergrond en lijken ze schijnbaar eindeloos te blijven duren. Voor alle duidelijkheid: bullet point presentaties zijn het soort presentaties waarbij elk sleutelbegrip begint met een bolletje om aan te geven dat het om een nieuw stukje informatie gaat. Het hoeft niet gezegd dat in deze tijden waar we voor het overgrote deel op een visuele manier communiceren dat soort presentaties zijn beste tijd heeft gehad.

 

Visuele verhalen

Google CEO Sundar Pichai verklaarde onlangs waarom hij zijn presentatiestijl drastisch heeft omgegooid: "Senior managers en leidinggevenden bij Google hebben me verteld dat visuele verhalen een belangrijke rol spelen bij het overbrengen van hun boodschap. In feite worden de medewerkers van Google getraind in een directere, frissere stijl met minder tekst en het accent op het visuele aspect. Visuele storytelling is volgens hen cruciaal om een boodschap correct over te brengen. Omdat verhalen vandaag worden verteld met beeldmateriaal worden presentaties met veel bullet points en tekst systematisch vermeden bij Google."

 

De daad bij het woord

Pichai voegde tijdens de laatste Google conferentie alvast de daad bij het woord. Na zowat 12 slides had het publiek niet meer dan 40 woorden op het scherm zien verschijnen. De rest bestond voor het overgrote deel uit foto's en animaties. Op de eerste slide zaten bijvoorbeeld 7 logo's om Google's voornaamste productcategorieën aan te duiden met de volgende tekst: '1 Billion+ Users'. Kort, maar krachtig dus. Wat Pichai en andere jongens en meisjes van Google doen, is eigenlijk breinvriendelijke slides creëren. Onderzoek zou immers aantonen dat kijken en luisteren ons een pak beter afgaat dan lezen en luisteren, althans wanneer we bioloog John Medina van de University of Washington mogen geloven. Medina adviseert dan ook om de oude Powerpoint presentaties naar de prullenmand te verwijzen en te vervangen door visuelere alternatieven. "Hoor een stukje informatie en drie dagen later onthoud je er 10 procent van. Voeg een foto toe en je onthoudt 65 procent", aldus Medina.

 

Iedere bullet = 1 slide

Auteur van het boek 'TED Talks', Chris Anderson, windt er al helemaal geen doekjes om. "Bullet point presentaties zijn de zekerste weg om je publiek helemaal kwijt te spelen tijdens een presentatie. Wanneer we mensen over de vloer krijgen voor een TED Talk vragen we hen altijd om hun presentatie te mogen zien. Zien we de klassieke bullet point  structuur dan schenken we hen een drankje in, zetten ons met hen samen bij een computerscherm en vragen beleefd hun toestemming om de 'Delete' knop uitvoerig te mogen gebruiken." Volgens Anderson wordt iedere bullet point immers een slide op zich wat een presentatie soms hemeltergend lang kan laten duren. Als het voor Google werkt, waarom zou het dan niet voor jou werken?

Zondag 5 Augustus 2018 om 13:30

Pascal Dewulf

// //
// // //
// // // //