Dit vindt je werkgever over jou op Google

Dat werkgevers of rekruteerders niet vies zijn van een rondje zoekwerk op Google is onderhand bekend. Verbazend is echter wel dat ze tijdens zo'n zoektocht wel eens meer informatie over jou te weten kunnen komen dan je wel al zou durven vermoeden.

Dit vindt je werkgever over jou op Google

Dubbel snijdend zwaard

Een werkgever die je naam googelt en vervolgens de resultaten onder de loep neemt, doet dat doorgaans met de beste bedoelingen. Het feit dat hij naar jou op zoek gaat, betekent in de eerste plaats dan ook dat hij in jou is geïnteresseerd. Het feit dat een potentiële werkgever in jouw (professionele) leven neust, is dus een mes dat aan twee kanten snijdt. Je levert een stukje privacy in (vaak ook gewild via bijvoorbeeld je LinkedIn profiel) maar tegelijkertijd heb je ook de interesse gewekt van een bedrijf waar mogelijk je droombaan op je wacht.

 

Vrij onschuldig

Praktisch: wat kan een potentiële werkgever zoal over jou vinden via Google ? Typ even je naam in tussen dubbele aanhalingstekens in de Google zoekbalk, druk vervolgens op 'Google zoeken' en wat je dan over jezelf te zien krijgt, is grosso modo wat ook een potentiële werkgever over jou te zien zal krijgen. Klik je bovenaan de Google zoekbalk op 'Afbeeldingen' dan zie je ook gelijk alle fraaie plaatjes die Google over jou (of over iemand met een gelijkaardige naam) heeft weten te verzamelen. Voor de meesten onder ons blijft het dus bij onschuldige informatie.

 

Pittige commentaren

Positief is dat bovenaan de lijst met Google zoekresultaten het eerste wat opduikt doorgaans jouw LinkedIn profiel is. Wanneer dat up to date is, kan je er enkel maar wel bij varen. Tegelijkertijd kunnen er echter nog heel wat andere spullen tevoorschijn komen die je mogelijk niet had verwacht zoal bijvoorbeeld pittige commentaren die je ooit op een nieuwssite hebt achtergelaten of foto's van een wild feestje die één van je vrienden op Facebook heeft gepubliceerd. Ga er dus niet standaard van uit dat indien jij je privacy settings op sociale netwerken op punt hebt er dus geen enkele foto of informatie van jou naar boven komt tijdens een Google zoektocht.

 

Reputatiebeheer

Mogelijk ben je helemaal niet bezig met Google, sociale netwerken en dies meer. Ook dan kan je er echter niet van uit gaan dat een mogelijke werkgever niets over jou zal terugvinden wanneer hij je naam intypt in Google. Zelfs met een onberispelijke reputatie kunnen er online immers wel wat onverwachte dingen over jou tevoorschijn komen. Jij weet immers wat je online doet en niet doet maar niet wat iemand anders over jou wereldkundig maakt op het internet. Het blijft dus steeds uitkijken. In die context kan het alvast geen kwaad om regelmatig een check (even naar je eigen naam zoeken) te doen via Google om te weten te komen wat er zoal allemaal over jezelf verschijnt. Dat noemen ze vandaag Reputation Management.

 

Stevige troef

Eén ding is duidelijk: je online reputatie is belangrijk. Reputation Management bedrijven lopen vandaag de dag dan ook als een trein. Enerzijds verdienen ze hun brood met het onderhouden van iemands online reputatie, de zogenaamde webutation van personen. Anderzijds worden ze ook ingehuurd door bedrijven om op regelmatige basis onderzoek te verrichten naar nieuwe kandidaten die een bedrijf al dan niet in dienst wil nemen. Net als rekruteerders gebruiken die bedrijven Google tijdens het sollicitatieproces om te kijken of er wat over jou valt te vinden op het net dat je niet in je cv hebt vermeld. Ook maken ze daarbij gebruik van diverse zoekmethodes en -software om Google resultaten op een dieper niveau te screenen en de gevonden informatie bovendien aan mekaar te correleren. Je kan daar boos om  zijn maar je kan het ook zien als een opportuniteit. Via Google kan het internet verworden tot een gigantisch cv van jezelf waarbij steevast enkel spullen opduiken die je positief in de kijker zetten. Het motto dat je daarbij moet hanteren is: wat je erin stopt, komt er uiteindelijk ook weer terug uit. Ga dus op een zorgzame manier om met wat je zoal online plaatst en dan kan een Google zoektocht naar jouw persoontje alleen maar een stevige troef vormen. 

Woensdag 14 Januari 2015 om 11:0

Pascal Dewulf