Dossier crowdfunding: 3. Je eigen zaak starten via crowdfunding

Er waren tijden dat centjes vinden voor je eigen businessidee vaak een aartsmoeilijke onderneming was. Vandaag loopt dat allemaal een stuk vlotter dankzij crowdfunding. Toegegeven, luchtkastelen krijg je nog altijd niet verkocht, maar het blijkt in de praktijk verrassend hoe je vaak met het juiste idee mensen via crowdfunding kan enthousiasmeren om zich achter jouw concept te scharen. In vier afleveringen vertellen we je alles over crowdfunding, vandaag deel 3.

Dossier crowdfunding: 3. Je eigen zaak starten via crowdfunding

Voordelen van crowdfunding

 

Je hebt veel meer zichtbaarheid: via een doorgewinterde crowdfunding site bereik je doorgaans een pak meer potentiële investeerders dan via traditionele kanalen van financiering. Door het feit dat zij jouw idee mogelijk delen met hun netwerk krijg je bovendien een sneeuwbaleffect.

Je begrijpt je business beter: je campagne vormgeven op een crowdfunding site dwingt je eigenlijk om je businessidee van bovenaf te bekijken. Daar waar je je anders mogelijk zou verliezen in details die er niet toe doen ga je nu meer je business in zijn totaliteit bekijken want je moet immers een heldere, consistente uitleg bedenken die een algemeen publiek kan begrijpen en enthousiasmeren. Dat is een heel ander gegeven dan gespecialiseerde investeerders overtuigen. Die denken doorgaans alleen in termen van winst en verlies en hebben vaak lak aan de passie die jij hebt voor je business.
Je kunt alles marketinggewijs aansturen: tijdens een crowdfunding campagne kan je alle marketingactiviteiten rond je product of dienst zelf aansturen via sociale media, nieuwsbrieven, virale video's op YouTube, Google Ad campagnes, mensen naar je website leiden, .... Nog nooit had je zoveel marketinginstrumenten te beschikking als vandaag die je dan ook nog heel doelgericht en makkelijk zal kunnen inzetten.

Je komt snel achter de levensvatbaarheid van je idee: stel je na een aantal weken vast dat nauwelijks een handvol mensen zich achter je idee schaarden, dan kan je je vragen beginnen stellen of je idee wel zo goed is als je denkt. Of misschien is het wel een heel goed idee, maar zit er eigenlijk niemand echt op te wachten zoals het er vandaag uitziet.  Dan moet je gewoon terug naar de tekentafel om het te herbekijken en bij te schaven. Zo’n crowdfunding platform is dan ook de perfecte biotoop om snel de waarde van je idee te kunnen inschatten. Ook zullen potentiële investeerders je mogelijk vragen stellen rond jouw product of dienst waardoor je hopelijk een aantal waardevolle aha-momenten zal beleven.

Je concept wordt gecentraliseerd: een van de grote voordelen van crowdfunding is dat je je concept netjes gecentraliseerd kan beheren. Geen tientallen partijen die versplinterd van elkaar opereren, maar alles op één en dezelfde plek. Je hoeft je concept maar één keer op te zetten voor zowel klanten als potentiële investeerders en dat allemaal op één en dezelfde plaats.

Vrijdag 16 Februari 2018 om 14:0

Pascal Dewulf

// //
// // //
// // // //