Dossier crowdfunding: 2. Je eigen zaak starten via crowdfunding

Er waren tijden dat centjes vinden voor je eigen businessidee vaak een aartsmoeilijke onderneming was. Vandaag loopt dat allemaal een stuk vlotter dankzij crowdfunding. Toegegeven, luchtkastelen krijg je nog altijd niet verkocht, maar het blijkt in de praktijk verrassend hoe je vaak met het juiste idee mensen via crowdfunding kan enthousiasmeren om zich achter jouw concept te scharen. In vier afleveringen vertellen we je alles over crowdfunding, vandaag deel 2.

Dossier crowdfunding: 2. Je eigen zaak starten via crowdfunding

Vormen van crowdfunding

 

Donatie en sponsoring: jouw geldschieter gelooft in jou en is bereid (een stukje van) zijn geld te schenken. Het is daarbij niet belangrijk of zijn investering rendeert of niet. Beschouw het als een euro die je bijvoorbeeld aan een toevallige straatmuzikant zou geven. Wat hij met dat geld doet, is voor jou niet belangrijk. Op crowdfunding niveau heb je ook dat soort mensen. Het moet niet gezegd dat dit een risicovrije vorm van financiering is voor je businessidee. Erin geloven dat mensen in jou kunnen geloven is de zaak. Je kunt het immers zo gek niet bedenken of mensen gaan ervoor crowdfunden. Sommigen starten zelfs een crowdfunding campagne voor een vliegtuigticket om hun product te kunnen gaan pitchen in Sillicon Valley om maar wat te zeggen.
 

Reward-based en voorverkoop: Dit is een variant op het donatiemodel. Jouw wilde weldoener wil nog altijd een stukje van zijn geld aan jou kwijt, maar wil daar wel wat voor in ruil. Dat kan een klein presentje zijn (minder waard dan de investering die hij doet) of een belofte dat jij een exemplaar van jouw product dat je wilt maken in voorverkoop aan hem verkoopt, al dan niet met een (fikse) korting.
 

Financiële crowdfunding: dat betekent dat de investeerder jou geld wil lenen, meestal met een vooraf overeengekomen interest. In de praktijk liggen die interesten echter een stuk lager dan die van traditionele financieringskanalen.
 

Aandelen crowdfunding: investeerders zijn bereid om te investeren in jouw onderneming, maar ze krijgen van jou wel een aandelenpakket en zo kan er op termijn mogelijk ook een meerwaarde worden gegenereerd op die aandelen. De regelgeving rond crowdfunding is daarbij verschillend van traditioneel aandeelhouderschap. Het is een stuk minder bindend. Je bent als crowdfundend ondernemer dus een stuk vrijer dan bij traditionele aandelenuitgiftes. Een groot stuk van het risico ligt op dat ogenblik bij de investeerders. 

Vrijdag 19 Januari 2018 om 10:0

Pascal Dewulf

// //
// // //
// // // //