Employer branding: wat schiet jij daar als starter/professional mee op?

Employer branding klinkt geleerd. Is het niet. Het is gewoon een manier voor een potentiële werkgever om zich van zijn beste kant te laten zien waardoor jij wel erg veel zin krijgt om er aan de slag te gaan. Maar goed, wat schiet jij als starter of doorgewinterde professional, op zoek naar een nieuwe uitdaging, daar eigenlijk mee op?

Employer branding: wat schiet jij daar als starter/professional mee op?

Mooimakerij of niet

Allemaal goed en wel die mooimakerij van bedrijven. Zichzelf optutten om jou dan professioneel te verleiden. De vraag is wat jij daar nu eigenlijk mee opschiet? Hr-dienstverlener Randstad België voert al sinds 2000 een jaarlijks onderzoek naar het fenomeen. Volgens Jan Denys, Director Corporate Communications & Public Affairs van Randstad België, waren het niet de personeelsverantwoordelijken die employer branding bedachten, maar wel de slimme jongen en meisjes van marketing. Zij zagen volgens Denys als eersten in dat een sterk merk kan helpen om witte raven aan te trekken. Bewijs: bij onder andere Google, Apple en Facebook staan mensen tot om de hoek in de rij om er aan de slag te kunnen. Middels employer branding halen bedrijven met andere woorden niet alleen meer talent binnen, je zal bij die bedrijven ook langer gemotiveerd en geëngageerd blijven.

 

Een noodzaak

Volgens Dr. Eveline Schollaert van HoGent kan in de huidige war for talent-tijden geen enkel zichzelf respecterend bedrijf nog zonder employer branding. Jij als starter/professional bent vandaag de dag immers steeds meer diegene die het voor het zeggen heeft. Idealiter halen bedrijven voor jou dus alles uit de kast op het vlak van tastbare en aantrekkelijke jobkenmerken (ontwikkelingskansen, loon en extralegale voordelen, maar ook steeds meer criteria als ethisch ondernemen, duurzaamheid en zingeving). De inspanningen van Randstad om de positieve effecten van employer branding in kaart te brengen resulteerden in 2016 in de oprichting van een eigen leerstoel aan de KU Leuven. Uit een van de eerste onderzoeksresultaten blijkt dat doelgerichte employer branding voor een veel kwalitatievere instroom van nieuwe medewerkers zorgt. Bedrijven die het niet doen, betalen daar de prijs voor. Vaak kost het hen immers veel tijd en geld om bij een overaanbod vervolgens het kaf van het koren te scheiden. Een sterk herkenbare bedrijfsidentiteit - die op hooguit vijf kernwaarden focust - zou hen veel moeite besparen, zo blijkt uit de eerste onderzoeksresultaten.

 

De cirkel is rond

Wat jij als starter/professional daar nu mee opschiet? Door employer branding weet een bedrijf veel beter waarvoor het staat op vlak van bijvoorbeeld identiteit, cultuur, filosofie, ... Dat zal ervoor zorgen dat ook jij als nieuwbakken medewerker je een stuk beter in je vel zal voelen wanneer je er aan de slag bent. Een bedrijf dat zich correct profileert naar de buitenwereld zal ook exact de mensen aantrekken die het wil. Meer nog: eens je er aan de slag bent, zal je minder snel willen vertrekken omdat je je er gewoon goed voelt. Zo zorg jij op jouw beurt dan weer dat je als een ambassadeur voor het bedrijf zal fungeren en ook jij actief zal bijdragen aan die employer branding. Zo is de cirkel rond. Employer branding doe je als bedrijf immers niet alleen. Het moet ook verankerd zijn in je medewerkers. Dat ben jij dus.

Donderdag 11 April 2019 om 19:0

Pascal Dewulf

// //
// // //
// // // //