Facebook tijdens de werkuren? 7 argumenten om je baas te overtuigen

Een aantal bedrijven verbieden nog steeds hun medewerkers om tijdens de werkuren naar social media zoals Facebook te surfen. Er zijn nochtans voldoende argumenten om hen te overtuigen dat die houding echt oubollig is. We zetten er zeven op een rijtje.

Facebook tijdens de werkuren? 7 argumenten om je baas te overtuigen

Trends en tegentrends

Bij trends ontstaan altijd tegentrends. Als steeds meer speelgoedfabrikanten inspelen op de digitalisering en spelletjes aanbieden op de tablets, wordt ook het klassieke houten speelgoed populairder en in de tijd dat Spotify een hoge vlucht neemt, is ook de vinylplaat helemaal terug. Vandaar dat het geen verwondering hoeft te wekken dat we naast ondernemingen die het nieuwe werken volledig omarmen ook een aantal bedrijven zijn die de klok terugdraaien, al dan niet geïnspireerd door de Duitse Judit Mair, die een tiental jaar geleden al ophef maakte met haar boek “Het kantoor is geen pretpark”, waarin ze pleit voor bijzonder strenge regels op de werkplek.  

 

Tegen de oubolligheid ingaan

Toch zijn we ervan overtuigd dat bedrijven die op je pc tijdens de werkuren nu nog de toegang tot de sociale netwerksites blokkeren krampachtig en oubollig de bal misslaan. Als jouw werkgever ook in die categorie zit, geven we je alvast zeven argumenten om hem te overtuigen dat het dringend tijd wordt om tot andere inzichten te komen.

  1. Het heeft geen zin de toegang tot de sociale netwerksites op de pc te blokkeren, want medewerkers gebruiken daarvoor toch hun smartphone
  2. Wie het belang van de sociale media negeert steekt echt zijn kop in het zand. Ook klanten gebruiken immers volop sociale media. De sociale media verbieden, betekent dus eigenlijk dat het bedrijf mogelijke kansen op contacten met klanten – die in elke klantgerichte organisatie zo belangrijk zijn – gewoon links laat liggen.
  3. De tijd dat e-mail vooral werd gebruikt voor het doorsturen van mopjes en dus in zekere zin tot wat tijdverlies leidde – alhoewel de boog niet altijd gespannen kan staan - ligt nu echt wel achter de rug. Dat geldt ook voor de sociale media: ze zijn geen bron van platvloers vermaak, maar wel een onuitputtelijke bron van informatie die ook voor het bedrijf interessant kan zijn, zeker als medewerkers bijvoorbeeld de juiste Twitterkanalen volgen.
  4. De sociale media bieden de medewerkers de kans om met elkaar te connecteren en zaken door te vertellen. Er is dus geen beter kanaal om te proberen de bedrijfscultuur bij iedereen te doen doordringen.
  5. Geen enkel ander medium maakt het mogelijk om zo snel visibiliteit te creëren en een welbepaald en goed doordacht imago uit te stralen.
  6. De generatie Y, die tegen een steeds sneller tempo de babyboomers komt vervangen, is gewoon vergroeid met de sociale media. Indien bedrijven in dit tijdperk, waarin echt talent het verschil kan en moet maken, nog die getalenteerde jonge krachten op een oubollige manier de toegang tot de sociale media ontzeggen, schieten ze zich ontzettend hard in de eigen voeten.
  7. Sociale media en samenwerkingsplatformen vormen, of men dat nu wil of niet, de elementen van de communicatierevolutie van de 21ste eeuw. En het is voor bedrijven de hoogste tijd om op de trein van die revolutie en van het echte conversation management te springen.

Dinsdag 17 December 2013 om 10:2

Geert Degrande