Facebook voorspelt je gedrag op de werkvloer

Het sociale netwerk Facebook is alomtegenwoordig en telt honderden miljoenen aanhangers. Onderzoek heeft nu uitgewezen dat het sociale netwerk blijkbaar ook je succes op de werkvloer kan voorspellen.

Facebook voorspelt je gedrag op de werkvloer

Uit onderzoek van de universiteiten van Northern Illinois, Auburn en Evansvill blijkt dat werkgevers aan de hand van iemands profiel op Facebook kunnen voorspellen hoe die persoon zal functioneren binnen een onderneming. Sterker nog: de karakteristieken die men op basis van het Facebook-profiel toekent aan sollicitanten blijken in de praktijk vaak overeen te komen met de karakteristieken die de werkgever zes maanden later, nadat de sollicitant effectief aan de slag is gegaan, aan de sollicitant in kwestie toekent.

 

Veel bevestiging

Onderzoekers vroegen aan personeelsverantwoordelijken en studenten om gedurende tien minuten 56 Facebook-profielen te bestuderen. Op basis daarvan werden de Facebook-gebruikers beoordeeld naar vijf persoonlijkheidskenmerken toe: openheid, nauwgezetheid, emotionele stabiliteit, extraversie en inschikkelijkheid. Een half jaar later vergeleken de wetenschappers deze resultaten met de effectieve resultaten van nieuwe evaluaties van de Facebook-gebruikers door hun baas. Vooral op het gebied van nauwgezetheid, openheid en inschikkelijkheid bleken de overeenkomsten erg groot.

 

Geen rook zonder vuur

Uit de praktijk van het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat foto’s van en verwijzingen naar reizen op een Facebook-profiel erop kunnen wijzen dat de eigenaar van dat profiel openstaat voor nieuwe ervaringen. Een groot aantal vrienden wijst dan weer op een extraverte natuur. Een waterdicht systeem lijkt het niet echt, maar is er nooit rook zonder vuur.

 

Een biertje vasthouden mag

Of je de theorieën die uit dit soort onderzoeken volgen nu goedkeurt of niet, weinig werkgevers laten het na om door je Facebook-profiel te snuffelen. Betekent dit nu dat je die foto's van het avondje uit met je vrienden toen je wat cocktails achterover kieperde, snel dient te verwijderen ? Niet echt, als we onderzoeker Donald Kluemper mogen geloven. "Een foto van iemand die een biertje vasthoudt zal niet snel van invloed zijn op zijn beoordeling. Een foto van iemand die dronken in een sloot ligt, is natuurlijk een ander verhaal", aldus de managementprofessor. 

Dinsdag 29 Januari 2013 om 9:20

Pascal Dewulf