Heeft een motivatiebrief nog zin?

Het is geen geheim dat rekruteerders en HR-verantwoordelijken honderden sollicitatiebrieven onder de neus krijgen en bijzonder snel oordelen of het al dan niet de moeite is om ze nader te bekijken. Vandaar dat sommigen zich luidop de vraag stellen of het nog wel zin heeft veel aandacht te besteden aan de motivatiebrief.

Heeft een motivatiebrief nog zin?

Zou je niet beter alles op alles zetten voor een origineel CV, een filmpje of een andere manier om echt op te vallen? Daaruit besluiten dat de motivatiebrief heeft afgedaan is echter meer dan één brug te ver.

 

In enkele seconden

Hoe populairder Twitter wordt, hoe meer mensen slechts aandacht kunnen opbrengen voor wat in 140 tekens gezegd kan worden. Daar komt nog bij dat een recente studie (*) heeft uitgewezen dat rekruteerders gemiddeld slechts 6,25 seconden naar een cv kijken vooraleer ze besluiten of ze al dan niet verder aandacht aan je sollicitatie willen besteden. Dat die studie het niet eens over de motivatiebrief heeft, is koren op de molen van zij die beweren dat het voor kandidaten niet de moeite loont om daar veel aandacht aan te besteden. 

 

Eenheidsworst

Maar dat is natuurlijk een verkeerde ingesteldheid. Dat HR-verantwoordelijken immers de reflex hebben aangekweekt om in eerste instantie enkel het cv te bekijken en vaak de moeite niet doen om ook nog eens goed naar de motivatiebrief te kijken, is natuurlijk ook het gevolg van het feit dat die motivatiebrieven vaak eenheidsworst zijn. Heel wat HR-verantwoordelijken hebben aan den lijve ondervonden dat kandidaten immers altijd dezelfde woorden gebruiken en naar elke organisatie standaardmotivatiebrieven sturen. Met andere woorden: ze hebben het zelf gezocht dat hun motivatiebrief weinig of geen aandacht krijgt. 

 

Crossmediaal en consistent verhaal

Om in aanmerking te komen voor een job blijven daarom zowel het cv als de motivatiebrief belangrijk. Je moet ze als kandidaat allebei inzetten om je van de anderen te onderscheiden. Het is een én-én verhaal. Sterker nog, je moet als kandidaat een consistent verhaal bouwen, waarin naast het cv en de motivatiebrief ook je LinkedIn-profiel én je netwerk een belangrijke rol spelen. Je motivatiebrief moet eigenlijk het cement zijn dat voor de verbinding zorgt tussen alle losse elementen. Daarom mag je in de crossmediale wereld waarin we vandaag leven ook niet aarzelen om in je cv te verwijzen naar je brief en omgekeerd. Als je bijvoorbeeld als student in de horeca hebt gewerkt om een centje bij te verdienen, kan je daar gerust bij uitleggen dat je bijvoorbeeld een origineel systeem hebt bedacht om de klanten sneller te bedienen. De motivatiebrief blijft het middel bij uitstek om aan te tonen dat je competenties en je ervaring echt aansluiten bij wat je potentiële werkgever precies nodig heeft.
 
(*) http://www.forbes.com/sites/susanadams/2012/03/26/what-your-resume-is-up-against/

Dinsdag 12 November 2013 om 9:57

Geert Degrande