Helft Belgen kiest voor werkgever met goed hart

Bijna de helft van de Belgische werknemers (45%) vindt het belangrijk dat zijn werkgever goede doelen steunt. Toch kiezen de Belgen hun job veel minder maatschappelijk bewust dan de rest van de wereld. En dat terwijl er meerdere voordelen aan vasthangen…

Helft Belgen kiest voor werkgever met goed hart

Trekken ‘ondernemingen met een geweten’ ook makkelijker toptalent aan? De Belgen blijken er minder gevoelig voor dan elders in de wereld, zo toont nieuw onderzoek aan. Als ze de keuze hebben tussen twee gelijkaardige jobs, kiest 27% van de Belgische werknemers resoluut voor de onderneming die een positieve bijdrage levert aan de maatschappij. Wereldwijd loopt dat percentage echter op tot 43%, zo blijkt uit de studie van Regus, een bedrijf dat flexibele kantoorruimtes verhuurt. De multinational ondervroeg 40.000 kantoorwerkers uit 100 landen, waarvan bijna 300 uit België.

Een derde van de Belgen waardeert de initiatieven die hun bedrijf neemt op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Wel vindt 21% dat ze te weinig informatie krijgen over MVO. “Bedrijven moeten daar dringend meer werk van maken”, zegt William Willems, directeur van Regus België. “Medewerkers die weten welke goede doelen hun werkgever steunt, zijn gemotiveerder en halen meer voldoening uit hun werk.”

 

VOORDELEN

Maar zetten de Belgen zich zelf ook in voor het goede doel, net zoals hun werkgever doet? Hiervoor is het animo al minder groot. Slechts een vijfde van de respondenten wil zich engageren voor de goede doelen waaraan hun bedrijf een bijdrage levert. Wereldwijd gaat het – alweer - om een hoger percentage van 33%.

 

Toch hebben werknemers er baat bij om in een bedrijf met een goed hart te werken. Enkele voordelen:

  • Je kan meer zingeving in je job leggen. Je gaat immers werken in de wetenschap dat je ook andere mensen helpt, rechtstreeks of onrechtstreeks.
  • Samen met je collega’s kan je de schouders zetten onder een gemeenschappelijk doel, wat voor meer sfeer en betrokkenheid zorgt op de werkvloer.
  • Je krijgt de kans om zelf inventieve projecten te bedenken en originele acties op poten te zetten.
  • Klanten en leveranciers gaan de onderneming waar je werkt meer waarderen, wat jouw job er inhoudelijk misschien makkelijker op maakt.
  • De waarden van je werkgever liggen vaak dicht bij je persoonlijke waarden. Als jouw bedrijf maatschappelijk verantwoord bezig is, straalt dat dus ook af op jouw persoon.

Woensdag 12 Oktober 2016 om 8:30

Gerlinde De Bruycker

// //
// // //
// // // //