Hoe Instagram gebruiken om aan je droomjob te raken?

Instagram is vooral gekend als gigantisch moodboard voor foto's en (sinds kort) ook mini-video's. Je kan Instagram echter ook productief maken als middel op zoek naar een droomjob bijvoorbeeld.

Hoe Instagram gebruiken om aan je droomjob te raken?

Vervolledig je bio

Maak je bio op Instagram een stukje professioneler en beschrijf even kort waar je hart sneller gaat van kloppen. Geef met andere woorden aan wie of wat echt je interesse kan wegdragen. Gebruik daarbij sleutelwoorden die zich lenen voor SEO, dat staat voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie. Met de juiste bewoordingen kan je dus je Instagram-pagina hoog laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine.

 

Opteer voor een (semi-)professionele foto

Ondanks het feit dat Instagram overbevolkt is van self foto's met de smartphone voor de spiegel, mensen met hun lievelingshuisdier, speelse foto's met vrienden en vriendinnen kan je Instagram ook anders gebruiken. Kom los van de entertainment factor van Instagram en plaats bijvoorbeeld een (semi-) professionele profielfoto. Het mag uiteraard nog steeds fun zijn maar wel op een eigenzinnige manier, op een manier die anders is dan anderen. Stand out from the crowd.

 

Mix

Net zoals bij alle andere sociale platformen is het ook bij Instagram belangrijk dat je een connectie maakt met de buitenwereld. Link daarom door naar Facebook, Twitter of ook LinkedIn, je professionele netwerk. Een leuke link die je deelt met daarop een infographic over bijvoorbeeld werken in het buitenland zou zo best wel eens de aandacht kunnen trekken van iemand uit je professionele netwerk en/of je droombedrijf.

 

Participeer op een actieve manier

Ieder zichzelf respecterend bedrijf heeft vandaag een aanwezigheid op Instagram. Net zoals bij andere platformen kan je hen volgen en ook feedback geven op de foto's/video's die ze Instagrammen. Geef je mening op hetgeen je droombedrijf in kwestie op Instagram zet en deel die dingen. Zoek ook bewust naar interactie. Een grappige quote, een eigengereide opmerking of een slimme suggestie: er is vaak niet veel nodig om de aandacht te trekken van iemand binnen je droombedrijf.

 

Post relevante beelden

Wanneer je je wat meer als een professional wil positioneren op Instagram is het belangrijk dat je dat ook via je beeldtaal naar voren brengt. Dat betekent wat minder foto's van jezelf, je huisdier of je ontbijt en wat meer interessante visuals als een zelfgemaakt ontwerp, de schets van een idee dat je zopas had of een leuke infographic. Laat met andere woorden zien wat je in je (professionele) mars hebt door middel van de foto's/video's die je post.

 

Hashtags

Misschien nog wel het belangrijkste is, net zoals op Twitter, het gebruik van hashtags. Wanneer je een commentaar post bij een foto die jezelf maakte of die iemand van je droombedrijf maakte zet dan een hashtag in je commentaar. Een hashtag is een sleutelwoord met een spoorwegkruisje ervoor. Het nut? Wanneer iemand die hashtag  intypt, krijgt hij of zij gelijk alle commentaren met daarin die hashtag vermeld. Je kan er zeker van zijn dat er bij je droombedrijf mensen zijn die op die manier alles wat over het bedrijf op het net verschijnt voortdurend opvolgen. Ze gebruiken daarvoor doorgaans typische hashtags gelinkt met het bedrijf zoals de bedrijfsnaam of ook de bedrijfsquote. Voor IBM is dat dan bijvoorbeeld #IBM of ook #wemakeIThappen. Hashtags maken je Instagram bijdrages veel beter zichtbaar voor de rest van de wereld en dus ook voor je droombedrijf. 

Dinsdag 24 September 2013 om 10:3

Pascal Dewulf