Hoe je je carrière kan boosten door anderen te beïnvloeden

Om carrière te maken is het belangrijk om er rekening mee te houden dat er een bepaalde tijd verloopt tussen het ogenblik waarop je iemand een voorstel doet en het ogenblik waarop die persoon al dan niet op dat voorstel ingaat. 

Hoe je je carrière kan boosten door anderen te beïnvloeden

Als een rekruteerder je bijvoorbeeld goede punten leek te geven tijdens het sollicitatiegesprek, maar je dan toch niet aanwerft, is dat omdat je niet voldoende indruk nagelaten hebt. In de periode tussen het gesprek en zijn beslissing is hij je vergeten. Volgens Carmen Simon, auteur van het boek Impossible to ignore: Creating Memorable Content tot Influence Decisions bestaan er nochtans technieken genoeg om dat wel te doen.

 

Ze legt in het boek uit dat het menselijke brein veel gecompliceerder in elkaar zit dan iemand ook maar kan beschrijven. Juist daarom slagen we er vaak niet in om anderen te beïnvloeden. We begrijpen niet hoe complex het is om invloed te kunnen uitoefenen op andere individuen, laat staat op een groep van individuen. Invloed uitoefenen betekent trouwens niet alleen dat je probeert om anderen te laten doen wat goed is voor jou, maar ook om hen te laten doen wat goed is voor hen.

 

Volgens Simon kan je erin slagen om wel in het geheugen van je gesprekspartners te blijven – en dus invloed uit te oefenen op hun beslissingen – als je afwijkt van de geijkte paden, verrassende verbanden weet te leggen, niet te veel informatie prijsgeeft, maar ook niet te weinig, goed gebruik maakt van de context en zoveel mogelijk zintuigen van je gesprekspartner weet aan te spreken.  Daarbij gebruik maken van de juiste woorden kan tot verbluffende resultaten leiden. Ook voor verkopers is dit natuurlijk een zeer goede techniek.    

Zondag 26 Juni 2016 om 20:0

Geert Degrande

// //
// // //
// // // //