In vier stappen naar een droom van een baan

Is het mogelijk om meer plezier te ervaren in je werk? Om de starre kantoorcodes te breken? Ja hoor, die droom van een baan bestaat wel degelijk. Ze is uitgedacht door het nieuwe Ministerie van Werkplezier.

In vier stappen naar een droom van een baan

“Ergens diep in mij zit een kantoorfluisteraar. Iemand die weet waarom de motivatiespier ontstoken is”, schrijft journaliste Ilse Ceulemans. Na twintig jaar ervaring in kantoortuinen en op werkeilanden, richtte Ceulemans zelf een Ministerie van Werkplezier op. Een ministerie dat louter denkbeeldig bestaat, maar toch wil onderzoeken wat we nodig hebben om meer werkplezier te ervaren. Uit vele gesprekken met werknemers filterde Ceulemans vier eigenschappen die een werkomgeving kunnen veranderen. Ze staan in het spitsvondige boek ‘Het Ministerie van Werkplezier’.

 

1. KWETSBAARHEID

In een bedrijf waar je je niet kwetsbaar kan opstellen, is iedereen bang om te mislukken. Mensen gaan dure managerstaal gebruiken, om te versluieren wat ze echt denken. Het Ministerie van Werkplezier blikt vooruit naar een werkwereld waar meer ruimte is voor kwetsbaarheid. In deze wereld verdwijnt de managerstaal. Er komt een dag waarop mensen verschrikt opkijken als je de woorden ‘outcome’, ‘benchmarken’ of ‘taskforce’ in de mond neemt. Er komt zelfs een dag waarop je een strafpunt krijgt op je evaluatie als je Engelstalige managerswoorden gebruikt. Of neen, toch niet, want evaluaties bestaan niet meer. Je kan rustig uitkomen voor je fouten, je kan je kwetsbaar tonen. Daardoor zal iedereen veel constructiever kunnen werken. Want als het snel duidelijk is waar de fouten liggen, kunnen ze ook sneller worden opgelost.

 

2. INTEGRITEIT

Als de integriteit verdwijnt, komt het wantrouwen binnen. Een goed voorbeeld is een chef die een controlesysteem invoert bij het flex- of thuiswerken. Het Ministerie van Werkplezier is gelukkig wél te vertrouwen. Flexwerken gebeurt voortaan op een volwassen manier. Chefs zeggen simpelweg: ‘Ik zou willen dat je dit afwerkt tegen die datum, maar waar of hoe, dat maakt me niet uit.’ Je werkt in het tempo dat bij je past, maar je wordt niet aan je lot overgelaten. Overdreven overuren maken is er niet meer bij, mensen voelen zich baas over hun werk. Dit systeem van écht flexwerken vereist integriteit van werknemer en werkgever: de eerste maakt geen misbruik van het systeem, de tweede vertrouwt zijn medewerkers.

 

3. EIGENZINNIGHEID

Het Ministerie van Werkplezier ontdekte dat eigenzinnigheid de toekomst is. Hoe meer er wordt gemachinaliseerd en gedigitaliseerd, hoe meer eigenzinnigheid van pas zal komen in de bedrijfswereld. Want binnen bestaande kaders werken, dat kunnen robots ook. Deze routes verlaten, een nieuw geluid laten horen, dat zijn de taken die ons te wachten staan. Daar heb je eigenzinnige mensen voor nodig. De vraag is niet: waar vind je die? De vraag is wel: hoe stimuleer je dat? Als je de gedachte ‘we doen het toch al jaren zo’ ter discussie kan stellen, dan ligt de weg open voor een nieuw tijdperk. Resultaat: minder burn-outs, omdat we onszelf weer kunnen ontplooien op ons werk.

 

4. MOED

Waar moed ontbreekt, komt er ruimte voor betuttelende bureaucratie. Evaluatiegesprek hier, projectje daar, kwartaalcijfers ginds. Alles moet worden gemeten en in projecten gegoten. Veel goede ideeën blijven zo rondzweven op kantoor, ergens tussen de liftdeur en de papierbak. Gelukkig heeft het Ministerie van Werkplezier geen gebrek aan lef. Eindeloos ronddraaien in nutteloze projecten is er niet meer bij, de nadruk komt te liggen op vakmanschap en expertise. De vele managers laten een andere club toe: het team van experts. Die leggen de nadruk op de innovatie van het product, niet op het organigram van het bedrijf. Dat mensen zo veel minder aan elkaar moeten rapporteren, heeft een fijn bijverschijnsel: er wordt niet meer over het werk gepraat, het werk wordt gewoon gedáán.

 

 

Het Ministerie van Werkplezier is uitgegeven bij Manteau en kost 19,99 euro.

Maandag 2 Januari 2017 om 16:0

Gerlinde De Bruycker

// //
// // //
// // // //