Je eerste werkdag: 14 tips voor een prima start

En dan is het D-Day. De eerste werkdag is een beetje zoals de eerste nieuwe schooldag. Spanning, stress, slecht slapen. Het hoort er allemaal bij. Maar geen nood. Met de volgende tips bereid je je perfect voor op een droomstart.

Je eerste werkdag: 14 tips voor een prima start

1. Zet je wekker de eerste werkdag een tikje vroeger dan normaal zodat je over voldoende tijd beschikt om je klaar te maken. Calculeer ook eventuele files in. Indien je met de trein of bus pendelt, check de dienstregeling en neem voor alle zekerheid die dag een trein of bus eerder.

 

2. Verken vooraf het traject dat je moet afleggen van je woning tot aan het werk. Idealiter doe je dit ook op een weekdag en liefst op hetzelfde tijdstip. Zo ontdek je meteen hoelang je erover doet, of er eventuele wegwerkzaamheden of andere hindernissen zijn.

 

3. Om ’s ochtends tijd te winnen, is het een goed idee om je lunchbox  en je tas met je spullen al de avond voordien klaar te maken.

 

4. Ben je met de auto, dan doe je er goed aan om vooraf – bijvoorbeeld na het ondertekenen van je contract – even te informeren waar je mag parkeren. Je zou de eerste niet zijn die onder invloed van de zenuwen zijn auto per abuis stalt op de voorbehouden parkeerplaats van de ceo. In de meeste bedrijven melden nieuwe werknemers zich aan bij de receptie. Daar zal je verantwoordelijke je oppikken en ontvangen. 

 

5. Om je voor te bereiden op je eerste echte werkdag, kan je – nadat je effectief aangeworven bent – polsen of je je werkplek al eens mag zien. Heel wat bedrijven stellen dit spontaan voor. Dat geeft je meteen een concreet beeld van waar je je werkdagen zal doorbrengen.  Soms biedt dit ook de kans om al even kort kennis te maken met je toekomstige collega’s.

 

6. Probeer je collega’s niet te imponeren maar eerder voor je in te nemen. Stel je open op, toon je luisterbereid. Noem ook duidelijk je naam wanneer je aan mensen wordt voorgesteld en maak steeds oogcontact.

 

7. Als nieuweling moet je de bedrijfsprocessen en de werkgewoonten nog leren kennen. Meteen kritiek spuien is geen goede manier om je te integreren. Wees bescheiden.

 

8. Memoriseer snel de namen van je directe collega’s. Ten laatste na  een week zou je die zeker moeten kennen.

 

9. Wees open maar dring je niet op. Overdreven familiair doen of al te intieme informatie van jezelf delen, wordt niet op prijs gesteld.

 

10. Zet tijdens de lunch je oren goed open en pik mee wat er verbaal en non-verbaal zoal verteld wordt. Zo hoor je wat er zoal binnen de organisatie speelt, hoe de interne verhoudingen liggen, waar je collega’s het moeilijk mee hebben op het werk, enz.

 

11. Nu de kennismakingsronde erop zit, kan je echt aan de slag. Er komt een lawine aan nieuwe informatie op je af. Noteer de belangrijkste zaken. Of vraag of je die informatie ook op papier of online kan vinden, zodat je ze later opnieuw kan doornemen.

 

12. Probeer je zo goed mogelijk uit de slag te trekken en zoek zaken zelf uit. Dat kan soms wat extra werk vergen, maar op die manier toon je wel initiatief en je zal zaken sneller onder de knie krijgen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je vragen mag en zelfs moet stellen aan je collega’s en oversten. Let op dat je je vragen zo concreet mogelijk stelt, vraag door als je het niet helemaal begrijpt en noteer eventueel het antwoord.

 

13. Merk je als nieuwkomer al meteen waar het schort aan bepaalde processen of waarom de zaken te traag verlopen, ga die commentaar niet meteen communiceren aan collega’s of aan je baas. Het zal je de reputatie van een betweter opleveren. Dat betekent niet dat je geen feedback mag geven. Maar pak het diplomatisch aan en let op je timing. Dat wil zeggen: wacht tot je grondig hebt kennisgemaakt met het bedrijf en de mensen. Vaak blijken er redenen te zijn waarom de zaken zo lopen.

 

14. Maak werk van je netwerk op de werkvloer. Neem deel aan informele activiteiten, aan teambuildings, opleidingen, rollenspelen, enz. Zo leer je je collega’s beter kennen en je steekt er ook wat van op.

 

Succes ! 

Maandag 23 Juni 2014 om 10:12

Kari Van Hoorick