Je eigen baas: het leven zoals het is

Miet Claes (25) is een gedreven, gepassioneerde twentysome die het erop waagt als freelancer. Op los-vaste basis is ze aan de slag voor diverse opdrachtgevers als digitaal designer en dat legt haar alvast geen windeieren. Daarbij heeft ze de smaak van de vrijheid van een leven als ondernemer alvast goed te pakken.

Je eigen baas: het leven zoals het is

SCHOT IN DE ROOS
Een digitaal designer, dat word je niet overnacht. Na haar studies als grafisch ontwerper specialiseerde de Limburgse (maar naar Gent uitgeweken) Miet Claes zich verder in de wereld van digitale interfaces. Dat bleek een schot in de roos want aan opdrachten heeft ze vandaag alvast geen gebrek. Miet Claes: “Ik zorg ervoor dat mensen applicaties graag gaan gebruiken op computer, tablet of smartphone. Ik verdiep me in de interface ervan en hoe mensen daar op een intuïtieve, eenvoudige en gebruiksvriendelijke manier kunnen mee omgaan. Het feit dat je voor verschillende opdrachtgevers werkt, zorgt er alvast voor dat je heel wat verschillende mensen met telkens een verschillende visie leert kennen en dat is erg verrijkend.
Naast de opbouw van je professionele curriculum leer je zo immers ook jezelf steeds beter kennen. Je kan steeds beter inschatten wat je kwaliteiten zijn, maar ook waaraan je kan werken. Je leert bijvoorbeeld niet alleen om op een positievere manier met kritiek om te gaan, maar ook steeds positief naar de mensen rondom jou te kijken. Elke opdrachtgever heeft immers zijn eigen kader en vereisten waarop je als freelancer steeds dient in te spelen.”


SCHOOLVOORBEELD
Miet Claes lijkt alvast een schoolvoorbeeld van hoe het er in de toekomst op de arbeidsmarkt zal aan toegaan, een arbeidsmarkt waar mensen steeds vaker op projectbasis aan de slag zijn en steeds minder in vast dienstverband: “Het is allemaal erg uitdagend en spannend. Ik hou van afwisseling en het leven als freelance digitaal designer biedt daarvoor de perfecte biotoop.
Het klinkt wel wat melig, maar het leukste aan mijn job vind ik dat klanten met hun wensen mijn richting uitkomen en ik die wensen kan omzetten in een reële oplossing,
in iets waardoor hun leven een meerwaarde krijgt. Ook de factor vrijheid is voor mij van levensbelang. Wanneer ik tussen opdrachten door bijvoorbeeld een maand zou willen gaan reizen, dan kan dat. Ik moet daarvoor geen verantwoording afleggen en leef op mijn eigen ritme. Je hebt ook meer controle over de dingen die je professioneel doet. Je bepaalt je eigen doelen en gaat daar dan voor. Je mikt op klanten waar je hart echt naar uitgaat. De gezondheidssector is bijvoorbeeld zo’n sector waar ik heel erg aanvoel dat ik er een meerwaarde kan creëren. Je draagt bij aan een groter geheel, aan een betere maatschappij.
Een nadeel is de factor discipline. Niet om aan het werk te gaan, maar om er ook af en toe mee te stoppen. Als freelancer trap je al eens in de valkuil dat je voortdurend wordt opgeslokt door je werk. Daarom plan ik ook bewust hobby’s in om structuur te brengen in mijn work/life balans.”


PRETLICHTJES
Tips van een startende freelancer zijn altijd meegenomen. Miet Claes geeft er alvast graag wat mee voor diegenen die het er ook op willen wagen. Miet Claes: “Een belangrijke factor voor het succes als freelancer is dat de rekening klopt. Met passie alleen red je het niet. Laat je dan ook omringen door mensen die het financiële plaatje in de gaten houden en jou daarrond advies kunnen geven. Een goede boekhouder is in die optiek alvast cruciaal. Als freelancer ben je tegen wil en dank ook een beetje een einzelgänger. Je krijgt steeds weer nieuwe collega’s, maar na elke opdracht ben je de meesten van hen ook weer kwijt.
Daar moet je kunnen mee leven. Wanneer ikzelf bijvoorbeeld langer dan twee dagen thuis werk, begin ik spontaan tegen mijn kat te praten. Je moet dus zelf die zone opzoeken waar je je lekker voelt met het alleen zijn versus het deel waar je met collega’s samenwerkt. Beweeg je ook zo vaak als mogelijk onder mensen die dezelfde passie delen. Die ontmoet je op conferenties, lezingen,... Het moeten mensen zijn die de professionele pretlichtjes in je ogen laten branden, die je zin geven om je grenzen steeds weer te verleggen. Weet ook wat je waard bent. Maak de juiste prijsafspraken met de klant. Probeer daarbij niet te braderen.
Het is een vreemd gegeven, maar wanneer je de lat op het vlak van prijsafspraken niet te laag legt, gaat de klant jou juist meer appreciëren. Ga ook steeds op zoek naar feedback en kritiek, alleen zo kan je beter worden in wat je doet. Tot slot: ga steeds voor klanten waar je hart naar uitgaat, klanten waarbij je voelt dat je bijdraagt aan een groter geheel.”

Donderdag 3 November 2016 om 14:30

Pascal Dewulf

// //
// // //
// // // //