Je eigen zaak starten via crowdfunding (1)

Er waren tijden dat centjes vinden voor je eigen businessidee vaak een aartsmoeilijke onderneming was. Vandaag loopt dat allemaal een stuk vlotter dankzij crowdfunding. Toegegeven, luchtkastelen krijg je nog altijd niet verkocht, maar het blijkt in de praktijk verrassend hoe je vaak met het juiste idee mensen via crowdfunding kan enthousiasmeren om zich achter jouw concept te scharen. In vier afleveringen vertellen we je alles over crowdfunding, vandaag deel 1.

Je eigen zaak starten via crowdfunding (1)

Crowdfunding, wat is dat eigenlijk?

Wanneer je je idee voor een zaak wilt uitbouwen naar een goed draaiende business heb je niet enkel commercieel doorzicht, marktkennis en ondernemingszin nodig, maar ook centjes. Heel wat startende ondernemers gaan op zoek naar die centjes in hun onmiddellijke omgeving: eigen kapitaal of family, friends and fools (idioten die gek genoeg zijn om zonder meer geld in je idee te steken) zoals dat dan heet.

 

Er is echter ook een andere weg om (door)startkapitaal of groeikapitaal te vergaren en dat is crowdfunding waarbij je een idee lanceert via sociale media of speciaal daartoe voorbestemde crowdfunding platformen en individuele investeerders overtuigt om met jou in zee te gaan. Wanneer die individuele investeerders jouw idee op hun beurt nog eens verder verspreiden in hun eigen netwerk, krijg je een sneeuwbaleffect. Crowdfunding is eigenlijk het tegenovergestelde van traditionele financiering waarbij je in zee gaat met durfkapitalisten, business angels of bankinstellingen.

 

Opgelet, crowdfunding betekent niet dat iedereen zomaar met geld staat te zwaaien. Je idee moet origineel, innovatief, haalbaar en schaalbaar zijn. (Schaalbaar? Je activiteit uitbreiden mag er niet voor zorgen dat je meteen je businessmodel in de vuilbak moet kieperen.). Die traditionele financiering moet je zien als een soort van trechter waar jij met je idee, (heel veel) tijd en middelen aan de brede bovenzijde van de trechter zit en de mensen die jou financieren onderaan het smalle gedeelte van die trechter. Ga je zakelijk uit de bocht met je idee, dan moet je onderdaan de trechter aan het smalle uiteinde er weer uit en dat kan pijn doen want heel wat van die dingen die je er via de bovenzijde instopte, zullen in het smalle gedeelte blijven hangen: tijd, geld, middelen en ideeën.

 

Crowdfunding platform

Een crowdfunding platform is eigenlijk een website die je toelaat om die trechter in omgekeerde richting te gaan gebruiken. Je begint klein met een prototype of een basisidee en kan op een informelere manier gaan pitchen (jouw idee trachten te verkopen en investeerders overtuigen). Je kunt een volwaardige business uitbouwen via crowdfunding, maar ook micro-ideeën zoals een speciaal stripboek kunnen investeerders overtuigen om met jou in zee te gaan. Via een crowdfunding platform moet je in principe geen mensen overtuigen, zij overtuigen zichzelf van de haalbaarheid van je idee. Uiteraard hoort daar wel een duidelijk idee bij en als je een product in je hoofd hebt een prototype of alvast een heldere 3D-simulatie. Doe er nog een leuke video bij van je idee en je bent vertrokken. Stel dat je dat vandaag al in handen hebt, dan kan je het vanavond al op een crowdfunding platform kieperen en ben je bij wijze van spreken morgen al vertrokken.

Vrijdag 12 Januari 2018 om 12:0

Pascal Dewulf

// //
// // //
// // // //