Je moet geen techneut zijn om bij een toptechbedrijf te werken

Er staat een record aantal vacatures open en toch vinden veel jongeren geen werk. Misschien deels omdat bedrijven te veel vasthouden aan een heel strak keurslijf van specifieke profielen.

Je moet geen techneut zijn om bij een toptechbedrijf te werken

De economie trekt aan, veel bedrijven willen weer aanwerven, maar laten via allerlei kanalen weten niet de geschikte mensen te vinden. Die noodkreet zien we ook weerspiegeld in de cijfers over de VDAB. De Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding kreeg vorig jaar een recordaantal van 226.000 vacatures binnen, maar kon voor een kwart van die jobaanbiedingen geen geschikte kandidaat vinden. De kloof tussen de aangeboden opleidingen en wat onze bedrijven nodig hebben, wordt steeds groter. Al kan dat ook te maken hebben met het feit dat bedrijven, en met name technologiebedrijven nog niet altijd de “klik” maken die hen doet beseffen dat ook niet-techneuten sterke werknemers kunnen zijn. Wat dat betreft, kunnen ze wel één en ander leren van IBM.   

 

In Business Insider brak Obed Louissaint, het hoofd personeelszaken bij IBM, alvast een lans voor mensen die niet altijd de beste technici zijn. Hij is constant op zoek naar nieuwe medewerkers om het wereldwijde team van maar liefst 380.000 mensen nog uit te breiden en te verfijnen. “Dat hoeven niet allemaal de beste IT-specialisten te zijn. We koesteren veel waardering voor mensen die anders denken dan wij. Wie authentiek is, blijk geeft van nieuwsgierigheid en leergierigheid en ons op een andere manier doet nadenken dan we gewoon zijn, krijgt zeker kansen.”

 

Dat betekent dus dat ook pakweg taalkundigen, historici en psychologen niet moeten wanhopen. Want ook techbedrijven kampen eigenlijk voortdurend met de opdracht om nieuwe benaderingen te bedenken voor vastgeroeste processen. En IBM heeft aan den lijve ondervonden dat dit beter lukt, naarmate het medewerkersbestand diverser is samengesteld. Medewerkers die geen informatica of wiskunde hebben gestudeerd, bekijken automatisch de zaken anders en dat kan heel verrijkend zijn.

 

In België bewezen Rita Verreydt en Saskia Van Uffelen trouwens dat je respectievelijk als historica en master in lichamelijke opvoeding ook kan doorstoten tot de top van een technologiebedrijf. Met andere woorden: laat je niet te veel tegenhouden door strak omschreven profielen om, als je creatief bent, toch ook bij een technologiebedrijf te solliciteren. Het komt erop aan daar jezelf te verkopen door je andere kijk op de zaak. Dan maak je allicht toch een kans.

Zondag 18 Juni 2017 om 13:30

Geert Degrande/foto Business Insider

// //
// // //
// // // //